webForumDet fria alternativet

Hur för man enklast över info från Win XP till OS X genom nätverk utan router?

Linux & BSD

6 svar · 451 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Vill föra över några GB från min PC med Win XP till min Macbook med OS X. Har ingen extern HD eller router så det bästa hade varit om man bara kunnat dra en nätverkskabel direkt mellan datorerna. Går detta bra och vilka inställningar behöver man så fall göra?

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Det är bara att kasta in en kabel mellan dem och sätta fast ip inom samma serire.

Exempelvis: 10.0.0.1 på macen och 10.0.0.2 på pcn.

Sen öppnar du finder, väljer anslut till server och sedan skriver du: smb://10.0.0.2
Dock ska windows pcn egentligen dyka upp automagisk under network, men ibland händer inte det.

Funkar inte det och du inte orkar genomföra nån större felsökning hade jag valt att aktivera windiwsfildelning på macen. Görs under system preferences och sedan sharing, där konfar du också vilket konto som man ansluter med.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

När jag körde kabel mellan dom märkte jag att det var enkelt att öppna Macen så att jag från XP kom åt Macens filer, men åt andra hållet var det fanimej omöjligt. Jag lyckades inte. :l

Min fullösning blev att utnyttja den ftp jag ändå hade rullandes på pcn och använda Fetch i Macen för att skyffla omkring filerna. ;)

:stefan: skrev:

När jag körde kabel mellan dom märkte jag att det var enkelt att öppna Macen så att jag från XP kom åt Macens filer, men åt andra hållet var det fanimej omöjligt. Jag lyckades inte. :l

Under inställningen för mac windows fildelning så står det "Om du vill låta windowsanvändare komma åt delade filer och mappar på den här datorn med SMB...". Står inget om att låsta macanvändare komma åt filer på windows (tvärt om). Fast det är kanske en inställnign man måste göra i Win.

Tyvärr fick jag inget av colione:s förslag att funka. :(

Det fina är ju att du kan putta över filerna från xp burken till macen om du delar ut macen.

Nu funkade det jättebra. Tackar!

Markera tråden som löst då. :)

248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)