webForumDet fria alternativet

Komma åt EX2 från Mac - brådis

Linux & BSD

7 svar · 533 visningar · startad av haider

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg
Frågan#1

Hallå,

jag formaterade en hårddisk (i USB kabinett) till EXT2 genom att köra Knoppix, en linux distribution som körs från en CD.

I Mac miljö så ser man disken och den känns igen som Native Linux. Varför kan jag inte mounta den?

Medlem sedan feb. 200465 inlägg

Tack Kalliban,

första länken som google gav mig går till ett program som jag stött på tidigare:
http://sourceforge.net/projects/ext2fsx/

Eftersom jag inte är en mac-person så kunde jag inte bedömma om detta var rätt programvara för mig eller inte.
Samt så undrade jag förstås om det fanns flera alternativ.

Om det finns fler alternativ vore jag tacksam att få veta det.
(Jag kommer förstås att prova på ovanstående program så kanske det funkar tillräckligt bra)

Hej igen,

Det här programmet gav ingen effekt för OSX 10.4.8.
Men systemet kunde känna igen att det var en linux-partition så man tycker att det borde ha gått att gå vidare och mounta den.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Jag vet inte mycket om sånt här, men skivan ska väl ha rätt format. Är den hfs+ eller vad?

har du läst readme?

ExtFS Manager is an OS X Preference Pane for managing Ext2/3 disks. From this pane you can set mount options for any Ext volume. The current options are:

Don't Automount -- The volume will not be mounted automatically by the system.

Mount Read Only -- When mounted, mount R/O.

Enable Indexed Directories -- See 'Supported Features' below.

Ignore Permissions -- When checked, the filesystem will be mounted with only root permissions in effect. All other files will be accessible by any user.

All options (except "Enable Indexed Directories") can be temporarily overridden using '/sbin/mount_ext2 -x' followed by 'disktool -r' to mount the volume.

Note: You must be an admin user and /Library/Preferences must be writable by the admin group or changes made to the options will have no effect.

Följande felmeddelande fick jag när jag skulle försöka mounta med ExtFS Manager:

Command: Mount
Device: disk2s1
Message: Unsupported request (The filesystem may need repair. Please use Disk Utitlity to check the filesystem.)
Error: 0xF8DA000C

Disken formaterades i Linux (knoppix) och den innehåller inget.

Kan inget om verktyget och kan följdaktligen inte ge någon support på det.
Däremot hittade jag följande i forumet (som finns på http://sourceforge.net/forum/forum.php?forum_id=218925)

http://sourceforge.net/forum/forum.php?thread_id=1624518&forum_id=218925

Alltså, du får ta reda på vad disken heter (typ disk3s1).
Skriv då följande i terminalen:
mkdir /Volumes/Test
sudo mount -t ext2 /dev/disk3s1 /Volumes/Test

sedan växlar du till Finder och trycker Cmd-Shift-G och skriver /Volumes/Test

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)