webForumDet fria alternativet

Formatera FAT32 (och kanske NTFS?)

Linux & BSD

5 svar · 692 visningar · startad av haider

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag är PC användare. Hur formtaterar man en disk till FAT32?
På XP så finns en limit på 32Gig på en FAT32 partition. Gäller samma limit i Mac miljö?

Vad heter "Fat32" på macspråk? Det finns MS-DOS, men jag vet inte om det är samma.

Sen undrar jag om man kan formatera en partition på 32Gig och lämna allt annat opartitionerat för senare bruk.

Medlem sedan jan. 2007177 inlägg

Begränsningen till 32 GiB är om jag förstått det rätt inte FAT32 utan MSs diskhanteringsprogram.[1]

MS-DOS valet vid partionering med Skivverktyg i Mac OS X ger på ett modernt System system FAT32 (om partitionen är riktigt liten så blir det nog FAT16).

Ja, man kan lämna utrymme som "ledigt", men jag tror inte (har inte testat) att man kan lämna utrymme som "ledigt" och vid ett senare tillfälle formatera endast detta till önskat filsystem med Apples GUI program Skivverktyg men det går rimligen med vissa andra program.

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_systems

Då betyder det att det är fritt fram och formatera en disk i MS-DOS = FAT32, "utan begränsning"?

Medlem sedan jan. 2007177 inlägg

Ja, rimligen upp till 2 TiB om man inte vill ha den som bootbar disk även enligt MS.

http://support.microsoft.com/kb/310525/en-us

Nu grubblar jag lite för mig själv, så det är inte menat som en fråga - framför allt inte en fråga som ställs i mac-forumet.

Varför förhindrar MS en att formatera större diskar då? Why, why?
det kan ju förstås vara att jag gör fel...

Sak samma, jag har i alla fall förstått att i Mac miljö, så heter det MS-DOS. :stud

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Eftersom klusterstorleken på en fat32-partition är 16kb så anses det vara slöseri att formatera så stora partitioner med filsystemet fat32. Detta är en kvarleva ifrån tiden så hårddiskarna inte var 400-500gb :)

NTFS har en klusterstorlek på 4kb, dessutom kan man ställa rättigheter på användarnivå.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)