webForumDet fria alternativet

Mac-problem!

4 svar · 659 visningar · startad av cibylla

cibyllaMedlem sedan feb. 200152 inlägg

Hej.
En fråga om Macens "tracebacksystem", alltså det här med att man inte ska behöva leta sig fram från hårddisken till stället man vill spara filen på VARENDA GÅNG man ska spara den (när man t.ex. jobbar i Photoshop).

Plötsligt, jag vet inte riktigt exakt NÄR, så har nämligen denna funktion försvunnit.

1. Jag har en fil som jag vill "Spara som"
2. Jag får upp Operativsystemsdialogrutan (långt ord :)) för att välja vart jag ska spara filen
3. Jag klickar på rullisten där man i vanliga fall kan se de senaste mapparna man sparat filer i, men när jag klickar där så händer följande:
4. Programmet kraschar! (det kan vara InDesign, Photoshop, Flash, whatever..)

För att det INTE ska krascha måste jag via hårddisken leta mig genom alla mapp-jävlar till det ställe jag ska spara filen. Så otroligt frustrerande!!

Är det ett systemfel som inträffat som gör att jag måste installera om allt igen? (känns ju onekligen så...)

Eller finns det nåt enkelt sätt jag kan fixa detta på? *hoppas*

ENORMT TACKSAM för all hjälp jag kan få!

GislavedMedlem sedan nov. 20041 480 inlägg

Spontant tycker jag att det låter som ett Finder-relaterat problem eftersom det påverkar flera program. Har du testat att slänga filen com.apple.finder.plist som finns i home -> Library(Bibliotek) -> Preferences och logga ut?

Programmet Preferential Treatment är duktig på att hitta skadade inställningsfiler.

Btw, du kanske kan försöka välja en mer passande rubrik nästa gång? :)

i2n2Medlem sedan jan. 2007175 inlägg

Det skulle kunna vara problem med filsystemet, och om det är det så bör man försöka fixa det snarast.

Om du kör Mac OS X 10.4.x så kan du testa, men ej reparera, detta med Sivverktyg från din startdisk. Indikerar denna test fel så kan du i första hand försöka att reparera felet med Sivverktyg (Disk Utility) efter det att du startat upp systemet från en annan disk t.ex. installations-DVDn

http://docs.info.apple.com/article.html?path=DiskUtility/10.5/en/duh1008.html

http://docs.info.apple.com/article.html?path=DiskUtility/10.5/en/duh1018.html

KallibanMedlem sedan feb. 200465 inlägg

Att köra Maintenance och rensa ut cachefilerna kan också hjälpa. Maintenance löser faktiskt rugigt många av de vanligaste problemen.

cibyllaMedlem sedan feb. 200152 inlägg

Grymt, tack! :birp

Genererad på 378 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb