webForumDet fria alternativet

Kalibrera skärmen

macOS

2 svar · 552 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Jag har lite problem med färgkalibrering på min Mac-skärm. När jag väljer att öppna en färg-profil så kan jag se alla inställningar där och ser att vissa värden är åt skogen fel. Men tyvärr så kan jag inte ändra de här värdena, det går bara att visa dem.

Finns det nåt sätt att ändra de här värdena? Ifall jag väljer att kalibrera så kan jag inte ändra några värden, bara dra i en massa reglage och då blir det fel...

Jag vill alltså kunna ändra värdena i bifogad bild.

Bild 1.png
Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jag tror inte att det går att ändra värdena manuellt, tyvärr. Borde det inte funka om du kalibrerar med hjälp av verktyget under systeminställningar? Poängen med kalibrering är väl att det inte följer några bestämda värden, utan beror på hur skärmen uppför sig och det kan man väl bara avgöra själv. Fast jag är kanske inte nån expert.. :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag lyckas aldrig kalibrera min skärm med hjälp av guiden man måste följa. Min ena skärm visar färgerna korrekt (typ) och den andra inte.

När jag drar en bild mellan de båda skärmarna (förlängt skrivbord) så ser man jättetydlig skillnad. På ena skärmen så blir ett foto väldigt flammigt (som att dra upp saturationen) och på den andra tvärt om (den som är bra).

Det här gör det jäkligt svårt att veta vilken av skärmarna man ska lita på. :(

Kan man verkligen inte ändra värdena manuellt med något program?

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)