webForumDet fria alternativet

Ett par funderingar från en vilsen Windows-användare

Linux & BSD

6 svar · 535 visningar · startad av dAEk

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg
Frågan#1

Yes, precis så. Jag är vilsen - inga nyheter här inte.

Nu har jag sedan en tid tillbaka använt Ubuntu mer eller mindre regelbundet och jag känner mig ganska hemma faktiskt... men det finns alltid ett "men" med i bilden och nu är det ett par stycken som organiserat sig och kommer samlade likt en liten trupp; här kommer...

mina "irritationsmoment":

1. När jag för musen snabbt över menyalternativen (Applications, Places, System) är det som att hover-effekten laggar efter lite. Man kan liksom urskilja en liten box/fyrkant runt muspekaren och det gillar jag inte, ytlig som jag är. Om och hur fixar jag detta?
  2. När man ändrar storlek på fönsterna är det lite samma sak där, användargränssnittet laggar efter. Kan man ställa upp frekvensen på hur ofta UI:t ska uppdateras eller är det bara att acceptera att det är som det är? I Windows känns allt mycket mer responsivt.
  3. Nästan alla gränssnittskomponenter (knappar, menyer etc) känns stora och klumpiga. Kan man få ner dem lite i storlek? Jag är van och gillar den storleken Windows har på UI-komponenterna. Jag avskyr att behöva scrolla i onödan så om det går att få dem mindre vore det super!
  4. Det är ikoner på i stort sett varendaste knapp - det vill jag också gärna skippa om det är möjligt. Att OK/Cancel sitter på "fel" sida om varandra låter jag vara tills vidare; det borde jag nog lyckas vänja mig vid.
  5. Opera är inte alls lika responsivt i Ubuntu som i Windows. Dessutom ser menyerna helknasiga ut, typ som om de vore från ja.. den riktigt gamla tiden. Kan man inte få Opera att ärva look and feel från operativet? Jag testade Operas native-tema men det ser bara för jäkla hemskt ut. :(
  6. Brukar det dröja länge innan de senaste versionerna av olika program blir tillgängliga från programlistan/repositoryn?
  7. [forts.] Antar att jag bör installera Opera manuellt då jag återigen börjat lägga in weekly builds, detta med tanke på att dessa inte läggs upp för nedladdning via Ubuntus update-grejs. Tyvärr fattar jag inte hur man ska göra för att köra två versioner parallellt. Hur jag än gör får jag nåt felmeddelande som säger typ "this package conflicts with an already installed package", eller nåt sånt. Hur gör jag?
  8. Hur får jag in Java 6 (JDK såväl som JRE)?

Tack så hemskt mycket på förhand!

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Kan inte ge dig en enda ledtråd. Dock tycker jag att dina synpunkter är mycket intressanta. Vi måste se med nya ögon, utan att jämföra, för att skapa något nytt.

Medlem sedan aug. 20013 824 inlägg

Lasp skrev:

Kan inte ge dig en enda ledtråd. Dock tycker jag att dina synpunkter är mycket intressanta. Vi måste se med nya ögon, utan att jämföra, för att skapa något nytt.

Word!

Men du de kan inte vara så att du har fel drivare för grafik kortet då? verkar ju som att det är grafik lagg som du beskriver det på vissa grejer.

och om du menade skärmupplösningen på 3an kan du pilla lite i xorg.conf:en ;)
Om du bara menar att allt är stort och äckligt i ubuntu så kan du antingen försöka hitta nått kul sätt att ändra det på eller göra som jag o köra med en skönare windowsmanager.
Jag rekomenderar starkt FluxBox! Underbart när man lärt sig det. Det är snabbt och det går snabbt att använda det efterssom det bygger på att du confar det efter dina egna behov, dvs du slipper allt jävla onödigt skit som du inte vill ha.

ang. ok/cancel så är det bara o tänka efter lite så är det faktiskt mycket mer logiskt.

gl & hf!

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

dAEk, använder du Dapper eller Edgy?

dAEk skrev:

När jag för musen snabbt över menyalternativen (Applications, Places, System) är det som att hover-effekten laggar efter lite. Man kan liksom urskilja en liten box/fyrkant runt muspekaren och det gillar jag inte, ytlig som jag är. Om och hur fixar jag detta?

Det där problemet har jag aldrig upplevt, det du skulle kunna se om du kan hitta en bättre drivrutiner för skärm/grafikkort.

dAEk skrev:

När man ändrar storlek på fönsterna är det lite samma sak där, användargränssnittet laggar efter. Kan man ställa upp frekvensen på hur ofta UI:t ska uppdateras eller är det bara att acceptera att det är som det är? I Windows känns allt mycket mer responsivt.

Kan bero på samma sak som svaret på problemet ovan? Jag upplever inte detta själv, använder mig av Edgy vilken använder sig av en nyare version av Gnome.

dAEk skrev:

Nästan alla gränssnittskomponenter (knappar, menyer etc) känns stora och klumpiga. Kan man få ner dem lite i storlek? Jag är van och gillar den storleken Windows har på UI-komponenterna. Jag avskyr att behöva scrolla i onödan så om det går att få dem mindre vore det super!

Jag gillar inte heller när det är stor och klumpigt. Jag har bland annat ändrat storlekarna på teckensnitten via System\Preferences\Fonts. När det gäller UI-komponenterna har jag inte direkt svar, kan du ge exempel på vilka UI-komponenter du avser? Vissa behåller den storlek du anpassar dom för. En sak skulle kanske vara att gå via Places\Home\Edit\Preferences och anpassa lite där.

dAEk skrev:

Det är ikoner på i stort sett varendaste knapp - det vill jag också gärna skippa om det är möjligt.

System\Preferences\Menus & Toolbar. Tyvärr verkar det bara vara möjligt att antingen använda sig av ikoner eller stänga av dessa helt. Du kan ju kolla inställningarna där i alla fall om jag förstått dig rätt.

dAEk skrev:

Opera är inte alls lika responsivt i Ubuntu som i Windows. Dessutom ser menyerna helknasiga ut, typ som om de vore från ja.. den riktigt gamla tiden. Kan man inte få Opera att ärva look and feel från operativet? Jag testade Operas native-tema men det ser bara för jäkla hemskt ut. :(

Jag använder inte själv Opera pga att den ser förjäklig ut om man använder sig av Gnome som fönsterhanterare samt att jag aldrig lyckats få mplayer-pluginen att fungera. Jag skulle testa att söka lite här: http://ubuntuforums.org det lär gå att lösa problemet med hastighet samt att göra Opera lite mer "native".

dAEk skrev:

Brukar det dröja länge innan de senaste versionerna av olika program blir tillgängliga från programlistan/repositoryn?

Beror på vilka repositories du avser. De officiella brukar ta lite tid, i alla fall på Dapper eftersom detta är en stabil distrubition.

dAEk skrev:

Tyvärr fattar jag inte hur man ska göra för att köra två versioner parallellt.

Är det överhuvudtaget möjligt?

dAEk skrev:

Hur får jag in Java 6 (JDK såväl som JRE)?

Testat denna http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=332674 ?

mikul skrev:

om du menade skärmupplösningen på 3an kan du pilla lite i xorg.conf:en

Njäej, skärmupplösningen har jag inga problem med utan den är helt okej.

mikul skrev:

Om du bara menar att allt är stort och äckligt i ubuntu så kan du antingen försöka hitta nått kul sätt att ändra det på eller göra som jag o köra med en skönare windowsmanager.
Jag rekomenderar starkt FluxBox! Underbart när man lärt sig det. Det är snabbt och det går snabbt att använda det efterssom det bygger på att du confar det efter dina egna behov, dvs du slipper allt jävla onödigt skit som du inte vill ha.

ang. ok/cancel så är det bara o tänka efter lite så är det faktiskt mycket mer logiskt.

Dina tips är värda att tänka på men det känns lite som att det är för tidigt för mig att börja testa diverse fönsterhanterare och pilla i conf-filer. Än så länge vill säga. ;)

Compusa skrev:

dAEk, använder du Dapper eller Edgy?

Edgy.

Compusa skrev:

Det där problemet har jag aldrig upplevt, det du skulle kunna se om du kan hitta en bättre drivrutiner för skärm/grafikkort.

Will do. Planerar nämligen att slänga ut Windows och köra Ubuntu permanent på huvudburken, eller i alla fall i en, två, tre månader. Efter det får vi se. Nu har jag latjat med Ubuntu på den bärbara datorn som är rätt så utdaterad hårdvarumässigt, men även i VMWare på huvudburken som jag sitter vid i normalt. Förhoppningsvis blir det bättre när jag kör Ubuntu med "riktiga" drivisar som är uptodate.

Compusa skrev:

Jag gillar inte heller när det är stor och klumpigt. Jag har bland annat ändrat storlekarna på teckensnitten via System\Preferences\Fonts. När det gäller UI-komponenterna har jag inte direkt svar, kan du ge exempel på vilka UI-komponenter du avser?

Inga konkreta exempel, men jag tycker att de flesta dialoger osv tar upp betydligt mer plats jämfört med Windows. Knapparna tar nästan upp dubbelt så mycket plats. Ska testa och se om det blir bättre av att ställa ner fontstorleken lite men det känns som att det bara räcker en bit för det ser ut att vara en massa padding runt omkring.

Compusa skrev:

System\Preferences\Menus & Toolbar. Tyvärr verkar det bara vara möjligt att antingen använda sig av ikoner eller stänga av dessa helt. Du kan ju kolla inställningarna där i alla fall om jag förstått dig rätt.

Nja. Det är mest knapparna jag stör mig på, att de ska ha ikoner hela tiden. Igår hittade jag http://www.gnome-look.org/ så när jag kommer hem ska jag testa att slita ned något tema och se om det blir bättre.

Compusa skrev:

Jag använder inte själv Opera pga att den ser förjäklig ut om man använder sig av Gnome som fönsterhanterar samt att jag aldrig lyckats få mplayer-pluginen att fungera.

Mjo, en del av användargränssnittet ser tråkigt nog riktigt fult ut. Jag hoppas att det finns någon fix eller nåt för det.

Compusa skrev:

Är det överhuvudtaget möjligt?

Det går i Windows så jag tycker att det borde gå i Ubuntu också. :)

Compusa skrev:

I Edgy kan jag hitta både sun-java6-jdk och sun-java6-jre i Synaptic. Jag vet inte hur det är med Dapper om det är det du använder men kolla på länken till forumet jag postade ovan.

Nu var det ett par dagar sedan jag kollade men senast kunde jag inte se några alternativ för Java 6 där. Har du ändrat eller lagt till något i repositorylistan?

Tack så mycket för att ni tar er tid att besvara alla mina frågor! :bire

Det blev mycket bättre efter att jag hittade ett tema som passade min smak. Det var tydligen mest knapparna som störde mig för nu tycker jag inte alls det är så störande längre. Om inget oväntat inträffar åker Ubuntu in "på riktigt" nu i helgen men först måste jag skaffa mer diskutrymme samt klura ut varför datorn inte vill boota på en Ubuntu-cd. Man kanske skulle ta och regga sig på det där Ubuntuforumet trots allt.

Och JDK6 fanns visst där i Synaptic... perfekt!

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)