webForumDet fria alternativet

Funderar på att börja använda linux.

Linux & BSD

47 svar · 1 969 visningar · startad av Akerlundh · sida 2 av 3

Frågan, av Akerlundh

Jag har funderat på att testa linux i några månader. Men jag vet inte vilket som är bäst? Någon här på wF som använder linux som vet vílket av alla man ska använda?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det känns som om Linux har tagit jättekliv framåt.
Jag körde live CD med Ubuntu
Men hur skall jag partioner för att ha kvar WinXP på första partitionen resten är ca 40Gb Tacksam för förslag.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Lasp skrev:

Men hur skall jag partioner för att ha kvar WinXP på första partitionen resten är ca 40Gb Tacksam för förslag.

Om du vill ha KDE/Gnome + Open office mm.. så välj 50/50 win/linux.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Lasp skrev:

Starta om datorn starta installationen så hjälper installation-guiden dig med partionering och dual boot fixas per automatik. Under installationen kan du välja hur mycket utrymme du vill ge åt Ubuntu.

Nej det var det som inte skedde. Dvs hur partitionerna skall ligga.
Jag har en första med WinXp. Sedan vill ju Linux ha en Boot "/" och en växlingspartition
Kan det bli på samma dvs. andra partitionen då?

Medlem sedan maj 2005562 inlägg

Gardell skrev:

OT: fin bakgrundsbild! :) Var kan jag hitta den? :o

Den fanns med i OS X, den heter "Sea Mist". Vet inte om den finns att ladda ner nån stans men vill du ha den kan jag skicka.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Förlåt om jag hädar, men Linux som klientoperativ är fan i mig inte lika användarvänligt som Windows eller OS-X. Jag kör mer än gärna Linux på servrar och som embedded-operativ i diverse hårdvara (både min Axis-övervakningskamera och min NSLU2 kör Linux), men på min arbetsstation så nja, tyvärr, det är alltid något som inte funkar till 100% och det tenderar alltid att bli nödlösningar.

Vi har t.o.m en officiellt framtagen och supportad Linux-dist på mitt företag som är valfri att köra om man vill på ens jobbdator, jag testade den nyss på en ny bärbar men som vanligt så var det ett antal små men irriterande saker som inte funkade, bl.a så gick det inte att få till så att man kan ta ned datorn standby, vår VPN-klient funkade inte helt hundra, typsnitten i Firefox ser ibland helt skadade ut osv osv.

Jag fortsätter med Windows och Cygwin istället och kör Linux på servrar. Förlåt mig :/ :e. Kanske kan jag köra OS-X i framtiden.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Jag är benägen att hålla med sgtpepper lite. Windows och säkerligen även OS X är mer användarvänligt än någon av Linuxdistarna - det tror jag inte många kan argumentera mot - men jag tror att medelsvensson faktiskt skulle kunna använda låt oss säga Ubuntu för vardagligt bruk. Min erfarenhet är den att först då man vill gå utanför grundutbudet för ens dist, det är då det börjar bli bökigt.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

sgtpepper skrev:

Förlåt om jag hädar, men Linux som klientoperativ är fan i mig inte lika användarvänligt som Windows eller OS-X. Jag kör mer än gärna Linux på servrar och som embedded-operativ i diverse hårdvara (både min Axis-övervakningskamera och min NSLU2 kör Linux), men på min arbetsstation så nja, tyvärr, det är alltid något som inte funkar till 100% och det tenderar alltid att bli nödlösningar.

Delar inte din uppfattning överhuvudtaget. Jag har varit trogen användare av Windows operativsystem fram till för ett år sedan, men sedan dess då jag fick upp ögonen för Ubuntu så har jag inte saknat Windows för fem öre. Du säger att Linux inte är ett användarvänligt klientoperativ vilket jag tycker är en rejäl generalisering i och med att det helt och hållet beror på vilken distrubtion du använder samt vad du ska använda den till. Jag har inte upplevt mer problem med Ubuntu som jag använder, snarare så är det tvärtom att mycket är betydligt enklare.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Tycker också att Ubuntu erbjuder ett minst lika bra användar-interface som windows xp, nästan äckligt lika. Men enligt mig är det mer stabilt än andra windows-liknande distar,, har tidigare ansett att slackware och freeBsd har varit de mest stabila men blivit lite frustrerad över att de ändå är halvbökiga att installera och underhålla. Ubuntu befriade mina plågor och förenade ett användarvänligt interface med stabilitet. Och plötsligt började de features min laptop erbjuder att fungera också, vilket de aldrig gjorde i windows. Som att ändra volymen genom Fn och F5 exempelvis,, lite sjukt att en påkostad windows inte klarar det men en gratis Ubuntu har det automagiskt. :D

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

PeW skrev:

Tycker också att Ubuntu erbjuder ett minst lika bra användar-interface som windows xp, nästan äckligt lika. Men enligt mig är det mer stabilt än andra windows-liknande distar,, har tidigare ansett att slackware och freeBsd har varit de mest stabila men blivit lite frustrerad över att de ändå är halvbökiga att installera och underhålla. Ubuntu befriade mina plågor och förenade ett användarvänligt interface med stabilitet. Och plötsligt började de features min laptop erbjuder att fungera också, vilket de aldrig gjorde i windows. Som att ändra volymen genom Fn och F5 exempelvis,, lite sjukt att en påkostad windows inte klarar det men en gratis Ubuntu har det automagiskt. :D

Gratis är gott!

Ja windows är inte alltid bäst! Men härligt om man älskar att spela pc-spel, eller utvecklar för windowsmiljö :P Eller för den delen använda min Canon Pixma iP5200 skrivare!

Maskinen som jag nu vill installera på kan inte boota från CD.
Hur får jag in Ubuntu då?

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

Lasp skrev:

Maskinen som jag nu vill installera på kan inte boota från CD.
Hur får jag in Ubuntu då?

https://help.ubuntu.com/community/SmartBootManagerHowto

Att slippa oroa sig över virus/trojaner m.m och slippa använda resurskrävande antivirusprogram m.m. tycker jag är tillräckligt anledning till att använda ett annat os än windows. Ett annat är att man slipper formatera om hårddisken med jämna mellanrum för att datorn öht skall vara användbar.

Sen angående användarvänlighet så tycker jag inte windows är direkt användarvänligt i jämförelse med ex. Mac OS X.
Bara för att folk är vana vid ett visst gränssnitt/tillvägagångssätt betyder knappast att det skulle vara det mest användarvänliga.

sl0k skrev:

Att slippa oroa sig över virus/trojaner m.m och slippa använda resurskrävande antivirusprogram m.m. tycker jag är tillräckligt anledning till att använda ett annat os än windows. E

Det finns massor av olika rootkits som kan installeras av "scriptkids", och iom. att allt fler *nix maskiner står hemma hos folk installerade av "svenssons" ökar de opatchade datorerna lavinartat...

stoffe-2k skrev:

Det finns massor av olika rootkits som kan installeras av "scriptkids", och iom. att allt fler *nix maskiner står hemma hos folk installerade av "svenssons" ökar de opatchade datorerna lavinartat...

Jag har inte sagt att det inte finns, men risken att drabbas är minimal och i stort sett obefintlig.
En windows dator kan du inte ens ha uppkopplad mot internet utan att den blir attackerad och infekterad av virus och annat otyg.

sl0k skrev:

Jag har inte sagt att det inte finns, men risken att drabbas är minimal och i stort sett obefintlig.
En windows dator kan du inte ens ha uppkopplad mot internet utan att den blir attackerad och infekterad av virus och annat otyg.

Din *nix dator utsätts för minst lika mycket attacker som en windows dator och självklart så kan man ha en windowsdator direkt på "internet" utan problem så länge du ser till att ha alla säkerhets uppdateringar, samma sak som med vilket system som helst. Virus kommer till 98% in i datorer pga. användaren, dumma och ignoranta användare kan man aldrig skydda sig mot.

stoffe-2k skrev:

Din *nix dator utsätts för minst lika mycket attacker som en windows dator och självklart så kan man ha en windowsdator direkt på "internet" utan problem så länge du ser till att ha alla säkerhets uppdateringar, samma sak som med vilket system som helst. Virus kommer till 98% in i datorer pga. användaren, dumma och ignoranta användare kan man aldrig skydda sig mot.

För lite drygt 2 år sedan skulle jag installera om windows. Efter installationen skulle jag ansluta till internet och hämta uppdateringar, ex SP2 och uppdateringar till antivirusprogrammen. Tror inte det tog ens 1 minut från att jag anslöt datorn till att den var attackerad och infekterad. Den enda sidan jag besökte var microsofts egna. Efter att datorn varit ansluten ca 10 min och sedan omstart var datorn infekterad av x antal virus. Var bland annat detta som fick mig att bli totalt less på windows och att istället installera linux.

Installerade senare linux och har sedan dess uteslutande använt det i ca 2 år utan varken antivirusprogram eller brandväggar. Har där aldrig haft problem med virus/trojaner eller dyl.

sl0k skrev:

Installerade senare linux och har sedan dess uteslutande använt det i ca 2 år utan varken antivirusprogram eller brandväggar. Har där aldrig haft problem med virus/trojaner eller dyl.

Om du har SSH eller någon annan tjänst aktivt och inte patchat på två år så är du sårbar.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Man kan installera Windows på en Mac, men kan man installera Mac OS X på en PC? De nya intel-versionerna tycker man ju borde kunna fixa det här. Hade varit störtskönt att köra Mac på alla maskiner hemma, men jag tror inte det fungerar. Eller hur?

Man kan installera OSX på en PC, att det är förbjudet är en annan sak.. :OO

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)