webForumDet fria alternativet

Funderar på att börja använda linux.

Linux & BSD

47 svar · 1 969 visningar · startad av Akerlundh

Medlem sedan maj 20031 682 inlägg
Frågan#1

Jag har funderat på att testa linux i några månader.

Men jag vet inte vilket som är bäst?
Någon här på wF som använder linux som vet vílket av alla man ska använda?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Min favorit är Ubuntu.

http://www.ubuntu.com/

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Jag skulle rekommendera antingen Ubuntu eller Debian. Behagliga Linuxsystem! Kör själv Debian emellanåt..

Medlem sedan nov. 2003310 inlägg

muskot skrev:

Min favorit är Ubuntu.

http://www.ubuntu.com/

Samma här.

Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg

Om du tänkt att kanske skaffa jobb som linuxadmin bör du titta på RedHat eller Suse också.

Ubuntu är en bra start dock, eller Kububtu om du vill köra lite mer windowslika menyer etc.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Jag rekommenderar också Ubuntu i någon av dess former. Själv föredrar jag Gnome och därmed den vanliga Ubuntu-versionen men XUbuntu funkar också. KUbuntu tycker jag känns för instabilt vilket jag själv blev förvånad över. Det ser mer ut som Windows dock. För en del är det nog trevligt att känna igen sig iaf något och inte känna att man börjar om helt från början.

Försök komma ihåg följande att Linux inte är Windows. Har du det i minnet så kommer en eventuell övergång eller bara själva testperioden att gå smidigare. Det kanske låter som en baggis men det är inte så lätt. Jag kommer konstant på mig själv med tankar som "i Windows funkar x som y, och inställningen a finns på plats b osv.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Gissa vad jag rekommenderar? :)

Jag installerade min första Linux-dist (Ubuntu) för ganska exakt ett år sedan och nu är jag fast. På min bärbara dator kör jag med dual boot och jag har en partion för Ubuntu och en ganska liten för Windows. Enda anledningen till att jag har kvar en liten Windows partition är för att jag ska kunna använda Visual Studio när behovet finns. Jag rekommenderar också Ubuntu med gnome som fönsterhanterare.

Varför då Ubuntu? Det är väldigt enkelt att installera och komma igång med, även för nybörjare. Sedan är Ubuntu i mitt tycke en väldigt komplett linux-distribution, med en pakethantering som är helt underbar, väldigt enkelt att installera nya program. Ubuntu-forumet är också riktigt bra att vända sig till när man behöver hjälp: http://www.ubuntuforums.org/

Du kan ladda ner disten här: http://www.ubuntu.com/
Installationspaketet innehåller även en så kallad "live-CD" så du kan prova på Ubuntu direkt från Windows för att se hur det ser ut osv.

Har bifogat en liten aptitretare (ögongodis)...

Screenshot.png
Medlem sedan jan. 2005327 inlägg

G8 skrev:

Om du tänkt att kanske skaffa jobb som linuxadmin bör du titta på RedHat eller Suse också.

Ubuntu är en bra start dock, eller Kububtu om du vill köra lite mer windowslika menyer etc.

Ja, det är en ganska klok poäng. De är väl de mest sprida hos företag. t. ex är alla nya Ericsson telefonväxlar Suse och alla nya Alcatel företagsväxlar redHat. (så ja, jag jobbar en hel del med dessa)

Privat använder jag Mandriva, en lite lagom "halv mesig" dist. funkar bra, inga konstigheter. Inte så "hardcore" ser bra ut. Lite lagom svensson så.

Har även en DSL på ett gammalt 64megs USB minne. Det är kanon att kunna boota från ibland.

red: Skickar med ett smakprov på dsl. Kan vara bra att kunna boota en maskin från usb minnet, och som här köra remote-desktop mot en windows server.

/pebi

dsl.JPG
Medlem sedan feb. 2004230 inlägg

Jag skulle säga Fedora, vilket mer eller mindre är gratis RedHat.
Främst för att det troligast är RedHat (eller SuSE) man kommer att jobba
med på företag...

Men Ubuntu är en väldigt trevlig dist...

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Om man ska lära sig Linux från scratch så spelar det nog ingen roll vilken dist man väljer (bara den är relativt snäll, då man troligtvis behöver mycket hjälp i början). Vid tiden man är tillräckligt duktig för att få jobb har man säkert hunnit prova både 2 och 3 andra distar. Eller vad är det som gör RedHat så unikt att man inte skulle känna igen sig om man t.ex. har kört Ubuntu?

Topplista över distarna: http://distrowatch.com/dwres.php?resource=major

Medlem sedan maj 2005562 inlägg

Körde själv Gentoo i ca 2 år på min dator hemma. Gillade det skarpt, framförallt pakethanteringen mm. Även lätt att få hjälp om man skulle stöta på patrull, många användare och forum finns.

Köpte dock för ca 2 mån sedan en MacBook så nuförtiden blir det OS X istället.
OS X bygger på unix så det finns en del likheter, förutom att allt är mkt enklare/smidigare i OS X.

Compusa: Ditt screenshot är väldigt mkt OS X look-alike. ;)

desktop.jpg

sl0k skrev:

Hehe, ja i alla fall bakgrunden och kanske till viss del även min launcher-dock. Ett köp av en MacBook finns med i mina framtidsplaner, blir nog lite Ubuntu där också :h

sl0k skrev:

OS X bygger på unix så det finns en del likheter, förutom att allt är mkt enklare/smidigare i OS X

Ja i alla fall om du jämför med Gentoo, där det krävs en hel del pillande ;)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag har ofta förespråkat Slackware, men nä.. nu rekommenderar även jag Ubuntu :)
Installerade Ubuntu på både min laptop och min fästmös laptop - av ren lathet och blev glatt överaskad över att det funkar så klockrent.

Kör det parallellt med Windows (pga att vissa program jag måste ha i jobbet endast funkar i windows, medans andra endast funkar i Unix/Linux) på min laptop och har helt plötsligt fått tillgång till en massa features som laptopen erbjuder, som aldrig funkade i windows :bire

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

pebi skrev:

Ja, det är en ganska klok poäng. De är väl de mest sprida hos företag. t. ex är alla nya Ericsson telefonväxlar Suse och alla nya Alcatel företagsväxlar redHat. (så ja, jag jobbar en hel del med dessa)
/pebi

Vilka Ericsson växlar tänker du på då?

Medlem sedan juli 2002688 inlägg

Själv har jag använt RedHat en kortare tid och SlackWare en längre tid, dock är det väl fyra år sen nu, har inga direkta erfarenheter av varken det eller några "nyare" distar.. Men på senare år har jag tyckt Gentoo verkat intressant, men ska jag vara ärlig har jag inte nån större koll på vad som skiljer de åt..

sl0k skrev:

Körde själv Gentoo i ca 2 år på min dator hemma. Gillade det skarpt, framförallt pakethanteringen mm. Även lätt att få hjälp om man skulle stöta på patrull, många användare och forum finns.

Köpte dock för ca 2 mån sedan en MacBook så nuförtiden blir det OS X istället.
OS X bygger på unix så det finns en del likheter, förutom att allt är mkt enklare/smidigare i OS X.

OT: fin bakgrundsbild! :) Var kan jag hitta den? :o

stoffe-2k skrev:

Vilka Ericsson växlar tänker du på då?

MX-One (efterföljaren till MD) är Linux kärror

/pevi

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

pebi skrev:

MX-One (efterföljaren till MD) är Linux kärror

/pevi

tänkte det.. små barnväxlar till företag :e (hackade i MD110 för 5år sen nu i "något" större växlar ;))

Medlem sedan feb. 2004230 inlägg

Gein skrev:

Eller vad är det som gör RedHat så unikt att man inte skulle känna igen sig om man t.ex. har kört Ubuntu?

Linux distar är ganska lika idag, men om man vill köra en linux dist som man
har störst chans att träffa på i näringslivet så rekommenderar jag på SuSE eller RedHat.

stoffe-2k skrev:

tänkte det.. små barnväxlar till företag :e (hackade i MD110 för 5år sen nu i "något" större växlar ;))

Jasså du tillhör "the dark side" ;)

/pebi

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)