Jag har två diskar i datorn, på den ena (C:) ligger XP och program etc, på den andra (F:) har jag haft filmer och musik. Jag har nu minskat NTFS-partitionen på F: och installerat Gentoo på de nya partitionerna. Dock lyckas jag nu inte få Gentoo att boota. Jag har följt tipsen här, men får det inte att fungera. När jag prövade med LILO kom gentoo till uppstartsläge, men rapporterade sen "Kernel panic". Med GRUB klagar den på att partitionsdata inte stämmer.
Några tips för hur jag ska lösa detta? Kan tyvärr inte få in fler diskar i datorn, annars hade väl det varit en lättare lösning.
har du bara fått igång grub så ska det inte vara något problem.
Det är bara att testa dig fram med med siffrorna i grubconfen tills du hittar rätt hd och partition siffror tänk på att grub börjar räkna på 0. root (hd0,3) (första siffran = disken, andra siffran = partition)
när du laddar grublistan i början kan du trycka på e för att editera och sen när du klar enter och sen b(boot) för att testa.. när du hittar rätt är det bara att ändra i /boot/grub/menu.lst så att du slipper göra det varje gång du startar ;)
gl & hf
126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.02a0f7de