Ja, nej det där säger ju inte så mycket om du inte har mer information som du döljer.
Kör "lspci" istället då, om du har det. I gentoo skaffar man sig den binären genom att installera pciutils, vet inte hur det är i Ubuntu dock.
Att få bilden i widescreen har jag inte den blekaste hur man gör, om det ens går. Däremot känner jag igen problemet med flimrig bild. Jag har haft det problemet med i810 på Gentoo en gång. Jag minns dock inte riktigt om jag löste det ordentligt. Du lär få prova pilla i X-konfigurationen (xorg.conf?), kanske även nåt som behövs i kärnan? Tyvärr minns jag inte riktigt, google kanske har svaret där ute.
Att få bilden i widescreen har jag inte den blekaste hur man gör, om det ens går. Däremot känner jag igen problemet med flimrig bild. Jag har haft det problemet med i810 på Gentoo en gång. Jag minns dock inte riktigt om jag löste det ordentligt. Du lär få prova pilla i X-konfigurationen (xorg.conf?), kanske även nåt som behövs i kärnan? Tyvärr minns jag inte riktigt, google kanske har svaret där ute.
Jag har sökt en hel del och många rekomenderar http://sourceforge.net/projects/i855crt
Dock har jag inte en aning om hur man installerar ett program från källkod.
USAGE
To compile the driver simply cd to the driver source directory and run 'make' without quoting it
To activete the driver simply run, as root
'i855crt [swcursor] [overlaycrt] on <Mode-name>'
to enable crt binding it on a separate pipe (pipe A).
Mode-name are the same in the config file. Most common modes are already included and custom modelines can
be added. for example 1024x768@85 is a valid modename
The flag 'swcursor' is needed (or may be needed) if you want to use your X driver
without HW cursor support. In such case patching it isn't needed.
The flag 'overlaycrt' tells i855crto to route Overlay/XVideo on CRT instead of LCD.
This allows to view movies&co on CRT
USAGE
To compile the driver simply cd to the driver source directory and run 'make' without quoting it
To activete the driver simply run, as root
'i855crt [swcursor] [overlaycrt] on <Mode-name>'
to enable crt binding it on a separate pipe (pipe A).
Mode-name are the same in the config file. Most common modes are already included and custom modelines can
be added. for example 1024x768@85 is a valid modename
The flag 'swcursor' is needed (or may be needed) if you want to use your X driver
without HW cursor support. In such case patching it isn't needed.
The flag 'overlaycrt' tells i855crto to route Overlay/XVideo on CRT instead of LCD.
This allows to view movies&co on CRT
Jag ska försöka lite själv så får vi se hur det går.
Jag har nu installerat i i855crt.
Dock när jag kör i855crt on 1024x768@60 händer endast detta:
Intel 855GM CRT out driver V0.4
Copyright (C) Merello Andrea 2004
found mode 1024x768@60
No know videocard has been found.
Om jag istället kör i855crt on 1280x768@60 (som min skärm klarar) kommer detta upp:
Intel 855GM CRT out driver V0.4Copyright (C) Merello Andrea 2004
Couldn't find video mode 1280x768@60
Jag har kollat runt en del och om jag förstår det hela rätt måste jag konfigurera min xorg.conf fil rätt.
Problemet är nu att jag inte har den blekaste om hur jag ska göra!
Min xorg.conf ser nu ut så här! Detta är min skärm!
Skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa mig.