webForumDet fria alternativet

Running Damn Small Linux from FlashDrive (USB Memory Stick)

8 svar · 864 visningar · startad av webbo-69

webbo-69Medlem sedan okt. 20069 inlägg

Tjena på er!

Någon som är expert på DSL, här? :stud

Har hört att man ska kunna köra DSL ifrån ett USB-minne, för att på så sätt alltid kunna ha med sig en bärbar "mini-dator" i fickan - redo att plugga in i närmaste dator med USB-kontakter!
Jag är helt novis, :r men blev frestad att börja pröva då jag hörde talas om "nyheten"...!

Är det över huvud taget möjligt och hur gör man då?
Öppnar man "installationsfilerna" i minnet och installerar DSL däri, precis som man installerar på en vanlig dator och sedan kör OP-system - med webläsare, E-postprogram, ordbehandlings- & kalkylprogram, ritprogram mm ifrån USB-minnet??!

lunaMedlem sedan juli 2004181 inlägg

Ja, det är möjligt....

Är absolut ingen expert på DSL, men installationsinstruktioner finns i alla fall här http://www.damnsmalllinux.org/wiki/index.php/Installing_to_a_USB_Flash_Drive

Glöm inte att ställa in i datorn att boota från USB...

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

ja lyckades.
lada hem formaterings vertyget o flytta över bootfiler o resten bara

webbo-69Medlem sedan okt. 20069 inlägg

Tackar!
Ska genast hem och testa!

greyhoundMedlem sedan maj 20031 472 inlägg

Jag skulle satsa på att köra det på CD istället då inte alla datorer är inställda på att boota från USB men många fler klarar av att boota från CD default.

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Hej på er.

Ubuntu har en "livecd" funktion default i sin installation, finns även andra smidiga livecd skivor, t.ex kate, gpparted etc. Det finns hur många som helst där ute.

Om ni vill bygga ett litet stabilt system rekomenderar jag TinyBSD, det är ett script som körs under FreeBSD, bygger en färdig installation på ca 22 Mb, kan ha det på comppactflash eller usb, är smidigt om man vill sätta upp t.ex en portabel brandvägg. Eller om man vill ha en disklös dator, risken att disken ska gå sönder är rätt så liten.

http://www.tinybsd.org/tinybsd

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

RanXeroX skrev:

Hej på er.

Ubuntu har en "livecd" funktion default i sin installation, finns även andra smidiga livecd skivor, t.ex kate, gpparted etc. Det finns hur många som helst där ute.

Om ni vill bygga ett litet stabilt system rekomenderar jag TinyBSD, det är ett script som körs under FreeBSD, bygger en färdig installation på ca 22 Mb, kan ha det på comppactflash eller usb, är smidigt om man vill sätta upp t.ex en portabel brandvägg. Eller om man vill ha en disklös dator, risken att disken ska gå sönder är rätt så liten.

http://www.tinybsd.org/tinybsd

DSL är med Xfree86 samt ligger färdigt på 50mb
samt med en smidig pakethanterare så lätt o slänga in nya saker

intesaMedlem sedan apr. 2006190 inlägg

RanXeroX skrev:

Eller om man vill ha en disklös dator, risken att disken ska gå sönder är rätt så liten.

Nu har jag ingen erfarenhet från att kör PC-operativ på flashminnen, men jag har varit med och byggt andra system som använder sig av flashminnen. Nackdelen med dessa är att dom bara klarar av X antal skrivningar innan dom dör.
Om operativsystemet och programmen som körs inte är speciellt anpassade till att köras på flashkort så skulle jag tro att det kommer gå sönder bra mycket tidigare än en hårddisk, iaf om datorn inte kommer vara i en fysiskt hård miljö :)

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Hej igen.

Jag måste självklart ge reklam för tinybsd, intesa påpekade att flashminnet bara klarar av ett antal skrivningar, detta är inte något problem med TinyBSD. var och tmp katalogen monteras i minnet, hela / är read only, skriver inget till flashminnet alls, förutom när man installerar disten. Men det beror på vad man ska ha installationen till, är det tänkt att ha en databas som ska uppdateras helatiden så kanske ett flashminne inte är att rekomendera.

Fördelen med read only för hela / är att man kan boota om maskinen utan att "stänga" ner den vackert, inga filer som går sönder. Bara att rycka sladden.

Lycka till.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)