webForumDet fria alternativet

Freebsd + raid 1

Linux & BSDur Mac OS, Unix, Linux & BSD

2 svar · 427 visningar · startad av Qimen

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg
Frågan#1

Hej,

Har ett ATA raidkort i servern nu med chipset "SIL680" vilket Freebsd från och med 5.1 (tror jag) ska ha stöd för. Jag kör med Freebsd 6.1 och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga med att köra RAID-1.

Hittade en artikel (http://www.onlamp.com/pub/a/bsd/2005/11/10/FreeBSD_Basics.html) men vet inte om man bör följa den eller ej.

Mvh
Joakim

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Tydligen är det lika bra att köra med hårddiskarna kopplade som vanligt på moderkortet såvidare man inte har ett riktigt raidkort. Efter det var det bara till att installera fbsd på ena hddn, köra atacontrol create mirror ad0 ad1. Starta om och installera fbsd igen men denna gång på det nya alternativet vid val av hårddisk, "ar". :)

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Det går även bra att använda gmirror genom att följa guiden du länkade till först. Du installerar FreeBSD som vanligt på ena disken, när allt är klart, men innan du startar om så går du till konsollen (Alt+F4) och där skapar du din Mirror enligt anvisningarna, en omstart och sen gmirror insert för att lägga in din andra disk i speglingen.
Sen om man ska köra gmirror eller atacontrol är ju en annan fråga. Själv kör jag gmirror på ett par system.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b746b907
124 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)