josnapMedlem sedan juli 20061 inlägg Tjenare!
Jag undrar om detta skulle vara möjligt:
(Har 2 HDD | hdd1 = master, hdd2 = slave)
1. Ha massa ntfs formaterade filer på hdd2
2. Installera Ubuntu och formatera om hdd1
3. I linux försöka formatera om hdd2 (till ext2) och ha tillgång till filerna ifrån linux och windows
4. Misslyckas med steg 3 så alla filerna går förlorade
Nu undrar jag om det går att få tillbaka filerna ifrån hdd2 (orörd sedan den misslyckade omformateringen) och göra dem läsbara igen.
Skulle vara oerhört tacksam för svar/hjälp då vissa av filerna inte finns upbackade!
Klas_ChMedlem sedan maj 20123 inlägg Rädda vad som räddas kan
Råkade också formatera om fel hårddisk! FAT32 formaterad mitt E: av misstag. Oj oj oj va sur jag blev, alla mina bilder från kameran, alla filmer, ja allt var borta. Trodde jag skulle svimma! Tänkte att det här kan inte vara sant, jag vågade inte ens nämna det för min fru!
Fick tag i en datorfirma i Göteborg som heter Jävligt Spammig Firma. De körde något program via flera usb´er genom datorn och hårddisken, vet inte vad programmet hette men de lyckades återskapa det mesta iaf. Sedan fixade de en bra backup lösning också, så nu har jag allt viktigt sparat på en extern disk också. Så man kan sova gott om natten hehe
En enorm sten lyftes från mitt hjärta, det var bara några bilder som saknades när det var klart och de sade jag till frugan att jag råkat slänga. Hon tog det med ro, skulle bara vetat hur illa det egentligen varit :e
Så mitt tips är att om det är för dig viktiga filer så ta hjälp av någon som vet! kompis eller företag. Det är helt klart värt några hundralappar för att få det tillbaka.
Mvh
Klas