webForumDet fria alternativet

Fjärrskrivbord Mac till PC?

Linux & BSD

5 svar · 1 147 visningar · startad av web00132

Medlem sedan maj 2001797 inlägg
Frågan#1

Hello!
Mina kollegor skickar idag ett nyhetsbrev från en PC med IIS som står i vår källare (och måste tyvärr stå där), och det är lite meckigt eftersom man måste röra sig från kontorsstolen etc ;)
Det är ett lite speciellt system vi har nämligen, låt mig förklara:
1. Gå in på en webbsida vi byggt och skriv nyhetsbrevet, lägg till bilder och länkar med ett webbgränsnitt som pratar med en Access-DB
2. Gå ner i källaren och tanka hem databasen och lägg den i wwwroot-mappen
3. Gå in på en webbsida som ligger 'localhost' och skicka med hjälp av ett webbgränssnitt

Varför vi gör detta är för att det är gratis och för att de som använder sig av nyhetsbrevet (alltså inte jag) har Mac:ar och vi webbtekniker saknar kompetens på "webbserver för Mac"-området.

För att slippa resa sig och gå ner i källaren har jag funderat och kommit fram till att vi har följande alternativ:

1. Lära oss att fixa med en Mac-server som kan skicka mailen via våra ASP-script (tråkigt alternativ)
2. Koppla upp oss mot källar-PC:n via något typ av fjärrskrivbord för Mac som klarar att koppla upp sig mot PC

Min fråga är följande, finns ett sådant fjärrskrivbord för Mac? Har någon en bättre (gratis) lösning?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

VNC

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg
Medlem sedan maj 2001797 inlägg

Ska kolla upp det här, verkar lovande. Tack ska ni ha! :bire

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

VNC funkade klockrent mot Windows redan 2001 så det funkar idag också. (y)

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Som sagt MS har en klient annars finns X applikationen rdesktop (kör den på min linux arbetsstation mot W2K3 servrar).

Sedan borde en citrix klient fungera, har inte testat så jag vet inte.

Med tanke på dessa valmöjligheter ser jag inge anledning till att installera en VNC server på servern när den redan har allt från början.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)