webForumDet fria alternativet

PS/2-Tangentbord i Linux

4 svar · 549 visningar · startad av UlfT

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag har aldrig tidigare haft några problem med tangentbord i Linux. Eftersom jag använder ett helt vanligt PS/2-tangentbord, har jag heller aldrig förväntat mig några problem. Nyligen köpte jag lite ny datorutrustning, däribland ett moderkort av typen nForce4SLI (GA-K8N-SLI) (Gigabyte Technologies). Först prövade jag att sätta igång en installation av OpenSuse Slick 10.0. Tangentbordet funkade tills jag kom in i den X-baserade installationsprogramvaran. Inne i den fungerade min USB-mus (Logitech MX-1000) utmärkt. Men inte mitt tangentbord. Jag gav upp den installationen och installerade en gammal Fedora Core 3. Där funkade allt utan problem. Eftersom jag har en Opteron 64-processor, tyckte jag det verkade vara intressant att installera ett 64-bitars-OS. Tack vare mina goda erfarenheter av Fedora Core, tankade jag ner Fedora Core 5 för 64-bitars-processorer. Nu funkade tangentbordet bara i början där man kan välja mellan grafisk, textbaserad, rescue, etc. Därefter upphörde det att fungera innan jag ens hade kommit in i något som liknade X. I BIOS-inställningarna har jag sett att man kan välja att sätta på stöd för USB-tangentbord. Det borde ju inte ha någon betydelse om man har ett PS/2-tangentbord. Men jag prövade i alla fall det bara för att testa de varianter som fanns. Det gjorde ingen skillnad. Det gör för övrigt ingen skillnad i min Fedora Core 3-installation heller, som fungerar hur bra som helst oavsett om jag har det stödet på eller ej. Några förslag som skulle kunna hjälpa? Kan det vara så att nyare linux-distributioner faktiskt kräver USB-tangentbord (de verkar ju inte ha några problem med USB-möss)?

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Det finns en liten diskussion om samma problem här, kanske kan hjälpa dig? Kör du senaste BIOS?

http://www.ussg.iu.edu/hypermail/linux/kernel/0601.1/0205.html

Jag kör inte senaste BIOS, utan version F2 (tror inte det refererar till samma F-tal som de talar om i tråden, utan till de versioner som nämns här http://tw.giga-byte.com/Support/motherboard/BIOS_Model.aspx?ClassValue=motherboard&ProductID=1928&ProductName=GA-K8N-SLI, men så är det ju inte exakt samma moderkort heller). Det verkar i vart fall som BIOS-uppgradering är enda sättet att lösa problemet, vad jag förstår.

Jag googlade även lite på något felmeddelande som jag har sett fladdra förbi under uppstart:

PS/2 controller doesn't have AUX irq

Det låter ju som det skulle ha med saken att göra, men allt jag hittade i google, handlade om alla möjliga andra sorters fel som inte hade med PS/2 överhuvudtaget. Där fanns den raden bara i kompletta loggar som de hade postat av andra skäl. De verkade inte ha haft några problem med tangentbordet i vart fall.

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Rapportera gärna här om en BIOS-uppdatering löste problemet. :)

Nu har jag uppgraderat till den BIOS-version som kallas F8. Det fungerar. :)

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)