echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg Tja; jag undrar om Linux distarna har stöd för vanliga filformat som bitmap, png, jpeg, gif, tiff, eps osv? Går det till exempel att manipulera en bitmap via kod - och om jag kan göra det via kod - vilka stabila kodplattformar finns det? Java (som jag inte gillar personligen), c++ som det mesta är skrivet i och mono? Är mono stabilt? Är det uppdaterat till Framework 2.0?
Går det att ha program som tex. Dreamweaver/Flash eller Photoshop installerat? Har det inbyggt stöd för multi-threading och/eller flera processorkärnor - utan att man ska behöva programmera om kerneln? Har den inbyggt grundstöd för 64-bit - utan ditto? Om svaret är nej på de ovanstående frågorna - varför i blåkulla skulle jag vilja använda linux?
Du kan anvanda ett bildredigreingsprogram, t ex GIMP for att redigera bilder. Och visst gar det att komma at att redigera en bitmap via kod. Dock vet jag inte precis hur man gor. (Tips kolla pa GIMP's kallkod, och anvand garna bitar darifran ocksa, om du planerar att slappa dina program under en GPL-kompatibel licens.) Mono vet jag inga detaljer om.
Du kan installera Windows-program under linux, t ex med Wine, men prova garna fria alternativ om det ar mojligt. Linux hade stod for "Multi-threading" innan Windows :e
Och ja Linux har stod for bade fler-CPU-system och 64-bitars-CPU'er. I det senare fallet waste du dock valja en dist som ar markt med AMD64 om det ar en AMD-CPU.
echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg Nitro - tack för svaren. Jag planerar inte att göra någon kodning för världens bättre - dvs. GPL, men jag kan ju sno lite idéer från GIMP - det handlar ju bara om att läsa in data från bitmap som jag är intresserad av, och sedan manipuleras - därav min fråga om C# kan köras bugg-fritt på Linux.
Wine - det är väl en emulator (=sämre prestanda än native) - så egentligen kan jag väl inte köra Windowsprogram native på Linux? Photoshop känns så mycket bättre än GIMP, i alla fall när jag har jämfört de båda själv... Kanske ska kolla lite på maccar...
Undrar egentligen - varför skulle man välja Linux över Windows eller OS X? Är det kostnaden och möjligheten till att vidareutveckla systemet själv som avgör för er som redan har gått över? För det verkar ju inte vara speciellt bra med portning av Dreamweaver, Flash, Photoshop, Visual Studio etc...
HakanSMedlem sedan dec. 2002529 inlägg
echoSwe skrev:
Wine - det är väl en emulator (=sämre prestanda än native)
Nej. Wine är ingen emulator.
echoSwe skrev:
Undrar egentligen - varför skulle man välja Linux över Windows eller OS X? Är det kostnaden och möjligheten till att vidareutveckla systemet själv som avgör för er som redan har gått över? För det verkar ju inte vara speciellt bra med portning av Dreamweaver, Flash, Photoshop, Visual Studio etc...
Jag gick över av ekonomiska och moraliska skäl. Har inte råd att lägga ut tio tusentals kronor på program som man kan få gratis. Vill heller inte skaffa program på olaglig väg. Avsaknaden av de program du nämner är inget problem för min del. Det finns Linuxprogram som täcker mina behov. (Quanta, Gimp, OpenOffice etc.).
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg Wine är väll vist en emulator
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg
mayday skrev:
Wine är väll vist en emulator
Nånting säger mig att du inte vet vad förkortningen står för :-)
(Wine Is Not an Emulator)
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
echoSwe skrev:
Till största delen handlar det om ideologiska eller ekonomiska skäl. Själv tycker jag att de fönsterhanterare/skrivbordssystem som finns till Linux har en bra bit kvar innan de kommer upp i samma nivå som Windows eller Mac OS X. Lägg därtill ett något sviktande utbud av (framförallt kommersiell) programvara.
Som server fungerar Linux jättebra för mig, men det lär dröja en stund till innan jag kör det någon annan stans.