webForumDet fria alternativet

stort linuxproblem

5 svar · 585 visningar · startad av trendol

trendolMedlem sedan okt. 2002170 inlägg

hallåj,

det är första gången jag sitter med linux nu på grund av en windowskrasch. därav har jag blivit tvungen att köra in en skiva med Auditor och försöka komma åt eventuellt förlorad data. jag har nu fått igång Auditor och lyckats mounta /dev/hda1 (windowsdisken) och kan komma åt filerna (tack gode gud). nu är problemet att jag gärna vill göra en backup på skiten, kopiera över allt till den externa usb hdn, en lacie 200gb.

min första fråga är; hur i hela friden mounter jag en sådan? jag har prövat allt som står på nätet, känns det som. jag har prövat "mount /dev/sda /mnt/usb".

min andra fråga är; om NTFS-partitionen är skadad på nåt sätt, kan man på enkelt sätt laga denna, UTAN att förlora innehållet på hårddisken? jag misstänker att filsystemet eller MDRen imploderat :)

tacksam för extremt snabb expertis!

CalippoMedlem sedan aug. 2002536 inlägg

Varför inte bara välja att reparera windows? Då finns u alla filer kvar och du kan lätt kopiera över filerna till din USB disk...

trendolMedlem sedan okt. 2002170 inlägg

reparera windows går inte.
jag går in i recovery prompten, kör chkdsk, försöker få tillgång till c:\, men inga filer hittas.
gör antagandet att mbr är skadad och/eller filsystemet är korrupt på nåt sätt. så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

NephMedlem sedan apr. 200349 inlägg

Installera Fedora5 på den hårddisk du har

http://home.gagme.com/greg/linux/fc5-tips.php
Läs och se hur du gör för att installera NTFS driver
Installera https://www.webmin.com och mounta din NTFS disk
det är det lättaste

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

Skulle även testa med:
Hiren's BootCD 8.0

CalippoMedlem sedan aug. 2002536 inlägg

Du ska inte gå in i "recovery promten".
Vid första tillfället när XP säger tryck R för att reparera så trycker du bara Enter.
Om disken är OK så kommer du se att Windows XP är installerat i listan och väljer därefter att (R)eparera. Då görs en ominstallation av XP och alla befintliga filer behålls.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b943c234
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)