Hejsan jag behöver hjälp med att konfigurerara partionerna för mina hårddiskar. Hur ska det se ut? Skall man skapa 1 swap på varje hårddisk ? eller bara 1 på hda? meningen med att jag har två hårddiskar är att jag ska kunna använda min andra hårddisk som backup!
partionera med gentoo linux
22 svar · 883 visningar · startad av jboy_87
Det räcker med att skapa en Swap på hda.
Hur du ska partionera är mycket upp till dig själv.
T.ex. kan du köra
64MB /boot
2*Internminne Swap
Resten /
Det är att bra att lägga /var på en egen slice, så att man inte råkar fylla root filsystemet med loggar... ;)
brukar även lägga /home på en egen.. blir smidigare vid ev ominstallation.
så på hdb ska jag alltså bara ha /boot och / ... oj glömde att jag skulle fixa quota i home mapparna hur ska då göra.. hur många mb ska / ha?
Hur stor / ska vara beror på hur du väljer att partionera i övrigt.
Som ett exempel så ser min nya servers partionering ut såhär (swapen syns inte):
Filesystem Size Used Avail Capacity Mounted on
/dev/ad4s1a 248M 56M 172M 24% /
/dev/ad4s1g 184G 8.3M 169G 0% /home
/dev/ad4s1f 248M 20K 228M 0% /tmp
/dev/ad4s1e 19G 3.7G 14G 21% /usr
/dev/ad4s1d 19G 185M 18G 1% /var
Det är FreeBSD och Linux därav bristen på /boot.
Om du ska ha hdb som backup så ska du inte partionera / och /boot på den. Dessa partionerar du väl antagligen på hda. Låt hdb bli opartionerad tills du har installerat ditt system så fixar du hdb efteråt.
okidoki jag fixar hda först o skiter i hdb hur kan jag redigera partionerna i efterhand?
jag kör så här då
/boot (64 mb) den rekomenderar 100mb
/www/ (home pekar mot www/) all utrymme
swap (minnet * 2)
behöver jag köra / ?
jboy_87 skrev:
okidoki jag fixar hda först o skiter i hdb hur kan jag redigera partionerna i efterhand?
jag kör så här då
/boot (64 mb) den rekomenderar 100mb
/www/ (home pekar mot www/) all utrymme
swap (minnet * 2)behöver jag köra / ?
ja, det behöver du. och du bör även ha en /var
hmm men jag vet inte hur många Gb jag kommer att använda jag kommer kompilera in massor med grejer.. varför måste jag ha med /var?
läste lite på google förstod men fortfarande osäker på hur jag ska göra.. det är ett webbhotell som jag vill starta.
Omg ....
jboy_87 skrev:
läste lite på google förstod men fortfarande osäker på hur jag ska göra.. det är ett webbhotell som jag vill starta.
1:a april var förra veckan.
man kanske borde va snäll o hjälpa killen ..........
Ja det är ju lätt o partionera med eran 10gigg hårddiskar men inte med 2 st 400GB hdd
jboy_87 skrev:
.. glömde att jag skulle fixa quota i home mapparna hur ska då göra..
Ska du ha användar quota så måste du först inkludera det i kärnan.
samt du kanske bör kolla på en Logisk volymhanterar också
så slipper du ha 2st home mappar till wwwroot
jboy_87 skrev:
Ja det är ju lätt o partionera med eran 10gigg hårddiskar men inte med 2 st 400GB hdd
den totala storleken har ju ingen betydelse... du ska lägga 98% av disken på /home eller där dina kommande kunder har sina websidor.
den totala storleken har ju ingen betydelse... du ska lägga 98% av disken på /home eller där dina kommande kunder har sina websidor.
och vart har du tänkt att databaserna skall ligga? dme kom kan man väll inte lägga in i homekatalogen