Hej,
Jag har installerat samba 3 på en fedora core 4. Installerat och konfigurerat verktyget gnome-kerberos, konfigurerat /etc/nsswitch.conf lagt in samba-datorn i en Windows 2003 domän.
Det är inga problem för windowsanvändarna att komma åt utdelningarna på sambadatorn från windows. Det är heller inga problem att använda windowskontona i linux för att sätta rättigheter såsom chown DOMAIN@administrator minfil. Jag har också konfigurerat delar av PAM. /etc/pam.d/login ser ut så här:
#%PAM-1.0
auth required pam_securetty.so
auth sufficient pam_winbind.so
auth sufficient pam_unix.so use_first_pass
auth required pam_stack.so service=system-auth
auth required pam_nologin.so
account sufficient pam_winbind.so
account required pam_stack.so service=system-auth
password required pam_stack.so service=system-auth
# pam_selinux.so close should be the first session rule
session required pam_selinux.so close
session required pam_stack.so service=system-auth
session required pam_mkhomedir.so skel=/etc/skel umask=0022
session required pam_loginuid.so
session optional pam_console.so
# pam_selinux.so open should be the last session rule
session required pam_selinux.so multiple open
Det fixar så att jag kan logga in med windowsanvändare direkt på sambaburken samt ordnar så att dessa får hemkatalog.
MEN! nu kommer min fråga. Det jag vill är att man även via SSH ska kunna logga in med windowsanvändarna. När jag kör ssh mot sambadatorn och anger kontot på formen DOMAIN@administrator frågar den hela tiden efter lösenord till sessionen droppas. Jag antar att man ska ändra i /etc/pam.d/sshd men vad ska stå där? Min sshd fil ser ut som följer:
#%PAM-1.0
auth required pam_stack.so service=system-auth
account required pam_nologin.so
account required pam_stack.so service=system-auth
password required pam_stack.so service=system-auth
session required pam_stack.so service=system-auth
session required pam_loginuid.so
Jag hittade denna artikel men får det inte att fungera: http://www.enterprisenetworkingplanet.com/netos/article.php/10951_3502441_2
Jag kom precis på att jag också har kört igenom Bastille på sambaservern. Kan den ha gjort någon konfiguration som ställer till det?
Några idéer?
Hälsningar
Johnny