Jag är helt ny på linux fronten och skulle höra med dessa utryck som jag ofta hör vad dem igentligen betyder
ja dist? och stable? slackware?
dist? stable?
13 svar · 741 visningar · startad av Iceyes
Dist är förkortning för distribution. En distribution är en variant av Linux, precis som att det finns olika varianter av Windows ("Home Edition", "Professional Edition", "Server" m.fl.). Fast det finns många fler varianter av Linux.
Stable betyder stabil och det är en version som testats.
okej hehe bra att veta
förstog att stable betyder stable men förknippa aldrig att det var otestad
men nu förstår jag varför den blir unstable när man uppdaterar..
vet du vad slackware är?
Slackware är en distribution, med andra ord en variant av Linux.
Jag rekommender Debian eller Ubuntu/Kubuntu eftersom de är lättare att komma in i.
Synd att Gentoos installs-program buggade så mycket annars tycker jag Gentoo är en lätt dist när man väl lyckats installera den :)
tydal skrev:
Slackware är en distribution, med andra ord en variant av Linux.
Jag rekommender Debian eller Ubuntu/Kubuntu eftersom de är lättare att komma in i.
Debian är det jag just nu testkör på en server verkar helbra, annars har jag testat fedora core och mandrake skrivbordsbaserade
ubuntu har jag liggande på hårdisken
det är väl okså skrivbordsbaserat? kanske inte rekomenderat om man ska köra server på
greyhound skrev:
Synd att Gentoos installs-program buggade så mycket annars tycker jag Gentoo är en lätt dist när man väl lyckats installera den :)
Vad jag hört så är installationen knölig till gentoo men har inte testat det
Iceyes skrev:
Vad jag hört så är installationen knölig till gentoo men har inte testat det
I nyaste versionen så följer det med ett grafiskt install-program. Men när jag testade det så blev det mycket fel. Fast när jag väl fixat det så funkade allt ok.
greyhound skrev:
Jag gillar också Gentoo men jag måste säga att underhållet är lite svårare än man först tror. Det räcker oftast inte med att bara skriva ett enkelt emerge-kommando, inte sällan stöter man på problem efteråt. Problemen går såklart att lösa, men det innebär extraarbete.
Har kört lite Ubuntu på en annan maskin och jag tycker att det är mer smärtfritt (även efter installationen), faktiskt. :)
Jag tycker Gentoo var riktigt trevligt faktiskt. Installationen var inte alls så svår som jag trodde, eller hade hört snarare. Antingen för att guiden är superenkel att följa eller så beror det kanske på att jag har en del linux/freebsd-erfarenhet. Jag har inte testat den grafiska installationen men har hört att den ska vara rätt buggig fortfarande. Men som sagt, med deras installationsmanual/guide så är det inte speciellt svårt.
Till skillnad från muskot tycker jag emerge fungerar riktigt bra, jag kan inte komma på något problem som har uppstått.
Ubuntu ska vara, vad jag har förstått, mycket enklare att komma igång, lite mer plug n play över det :) En polare installerade det på sin bärbara Dell-maskin och jag tror den fixade stöd för allting direkt. T.o.m. Fn-tangenten fungerade utan manuell konfiguration.
gentoos nya installations GUI var ju kast! tacka vet jag ett CLI.
stoffe-2k skrev:
gentoos nya installations GUI var ju kast! tacka vet jag ett CLI.
Så kan man också säga :)
Jag hoppas det blir bättre snart.
greyhound skrev:
Så kan man också säga :)
Jag hoppas det blir bättre snart.
men gör ju gentoo för o slippa klicka and play typ
för man vill se o kunna övervaka installationer
kör comando baserade den är ju pissenkel .. fins bra howtos o manualer för allt
Senast när jag installerade om Gentoo testade jag deras nya GUI installation, o instämmer med vad ni sagt att den verkligen inte e bra, mkt buggar. Efter att den hade installerade i ca 8 tim fail:ade den vid kompilation av ett paket .. kul
Installation via prompten är enkelt, bra documentation.