webForumDet fria alternativet

Installera cronjob

Linux & BSDur Mac OS, Unix, Linux & BSD

26 svar · 1 335 visningar · startad av silfver · sida 2 av 2

Frågan, av silfver

Jag försöker få igång ett cronjob som ska uppdatera en php-fil var femte minut på mitt skal. Men jag lyckas inte... Kan någon hjälpa mig? Det här är koden jag vill "installera": /5 /usr/bin/lynx --source http://.../getmail.php >/dev/null 2>&1 Jag loggar in på mitt skal, skriver crontab -e, kopierar in koden, skriver :wp och så står det att den installerat, eller nåt, men

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Nej givetvis inte. Men om skriptet ligger hos Aleborg så behöver du inte köra wget.
Gör så här istället:

cd /home/webXXXXX/domains/xxxxx/public_html/; /usr/local/bin/php /home/webXXXXX/domains/xxxxx/public_html/get_mail.php &>/dev/null 2>/dev/null

Där /home/webXXXXX/domains/xxxxx/public_html/ är sökvägen till den katalog som get_mail.php ligger i.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Gein skrev:

Nej givetvis inte. Men om skriptet ligger hos Aleborg så behöver du inte köra wget.
Gör så här istället:

cd /home/webXXXXX/domains/xxxxx/public_html/; /usr/local/bin/php /home/webXXXXX/domains/xxxxx/public_html/get_mail.php &>/dev/null 2>/dev/null

Där /home/webXXXXX/domains/xxxxx/public_html/ är sökvägen till den katalog som get_mail.php ligger i.

Tack! Jag skrev domännamnet utan www, tror inte det behövs va?

Kan inte kolla så att det här fungerar förens jag flyttat dns:erna. Gör det med en gång så återkommer jag när flytten är helt klar!

Tack igen! :bire

silfver skrev:

Tack! Jag skrev domännamnet utan www, tror inte det behövs va?

Nej, det ska du inte göra.

Okay, cronjobet verkar fungera lysande! Dock så är mitt mailscript inte fungerande än, men jag hoppas det beror på mailservern som inte fått de nya dns:erna än.

Jag får ett mail var femte minut där det står "There does not seem to be any new mail." osv. Kan man stänga av cron-rapportering på något vis?

Återigen ett stort tack Gein! :bire

silfver skrev:

Jag får ett mail var femte minut där det står "There does not seem to be any new mail." osv. Kan man stänga av cron-rapportering på något vis?

Cronjobben fungerar som så att om ett arbete genererar någon som helst output så skickas detta per mail till ägaren. För att komma runt detta brukar man därför lägga till >/dev/null för att ignorera all utdata istället. Men detta verkar alltså inte riktigt fungera för dig? Det bästa du kan göra är att modifiera ditt skript och ta bort all generering av utdata.

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Utdata skickas antingen till standard output eller standard error, och för att skicka båda till /dev/null kan du skriva: " >/dev/null 2>&1". Sedan borde du inte få några mail alls från scriptet.

Jag mailade Aleborgs support om det här och de åtgärdade faktiskt problemet åt mig. De ändrade mitt cronjob till följande:

cd /home/webxxxx/domains/silfver.se/public_html/; /usr/local/bin/php /home/webxxxx/domains/silfver.se/public_html/get_mail.php > /dev/null 2>&1

Skön service!

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)