Dumheter. Det är bara att koppla upp den. Mig veterligen finns det i nuläget inga aktiva virus som biter på Mac OS X.
Jag har kört Mac utan virusskydd i över 7 år nu, och jag har inte haft några problem alls.
11 svar · 580 visningar · startad av bgust
Hej. Hur stor är risken för virus på Mac? Vilka typer förekommer? Finns det något gratis antivirus för Mac? Jag kör AVG på min PC och det funkar ju till belåtenhet där. En kompis är rädd för att koppla in sin nyinköpta iMac på internet så jag måste övertala honom med lite bra fakta.
Dumheter. Det är bara att koppla upp den. Mig veterligen finns det i nuläget inga aktiva virus som biter på Mac OS X.
Jag har kört Mac utan virusskydd i över 7 år nu, och jag har inte haft några problem alls.
Inga virus alls!? Är det bara på äldre versioner ac Mac OS som det biter för jag har för mig att jag har hört att en liten procentsats består av Mac virus...
Till Mac OS 9 och äldre finns det väl fler virus skulle jag gissa.
Mer läsning: http://www.macobserver.com/editorial/2003/08/29.1.shtml
mwin skrev:
Det finns inga virus till osx.
Här är en aktuell länk:
http://www.macpro.se/?p=3341
Man bör tänka lite längre. Det finns idag inga (kända) virus till OS X men det innebär inte att det inte finns imorgon. Det Hyppönen säger är just att det inte finns idag, men han säger däremot inte att OS X skulle vara en säker plattform. Det bättrar säkert på saken att F-Secure inte heller har någon AV-lösning till OS X.
Så, det handlar lite om du vill arbeta i proaktivt eller reaktivt syfte. När det väl kommer (och det kommer att hända) så ska du ställa dig frågan om du vill bli infekterad (kanske för att du tycker det är coolt att köra nedcabbat) eller om du vill klara dig genom att redan nu börja tänka säkerhet.
Mitt lilla inlägg i debatten :)
Den dagen då det dyker upp så kan man överväga att skaffa anti-virusprogram. Idag ser jag ingen anledning, inte ens i förebyggande syfte.
Os x är idag och har varit sedan det släpptes för sex år sedan helt virusfritt. Det går inte att hävda att ett system är 100% säkert. Men att det idag inte finns några virus till os x säger något om systemets uppbyggnad och säkerhet.
Det man också bör tänka på att MacOS X har en unix miljö i botten vilket gör att nya typer av attacker kommer att komma.
mwin: Den logiken håller ju inte. OS X är inte intressant i dagsläget, vilket också är orsaken till att det ännu "klarat sig". Att skaffa sig ett antivirusprogram först efter att olyckan inträffat kommer inte hjälpa. Då är ju skadan redan skedd. Men har du inget av värde på maskinen spelar det självklart ingen roll.
Logik eller inte. Jag tror man klarar sig alldeles utmärkt utan anti-virusprogram tills man börjar läsa om virus (eller drabbas själv). Backup känns ju ganska självklart, oavsett om det finns virus eller inte. Hårddisken kan ju alltid pajja istället. :e
Man kan dessutom fråga sig om de anti-virusprogram som idag finns till os x kommer att skydda mot framtida virus.
mwin: Japp, backup är bra :)
Nja, de kommer inte att skydda mot framtida virus rakt av men däremot så börjar de flesta införa centralierade rapporteringar. Dessutom börjar de använda signaturidentifiering, d.v.s. rapportera saker som inte är ett känt virus, men däremot via vissa algoritmer kan identifiera vissa misstänka saker. Detta gör att virus/malware kan stoppas fast det inte finns något inbyggt skydd mot just dessa ännu.
Enligt mig är detta ett måste i framtiden och en hel del av de större leverantörerna har börjat köra med det. Att enbart fölita sig på signaturuppdateringar tror jag inte på, vilket tyvärr är fallet idag med de flesta billiga/gratis AV.
Jag som Mac användare har mer under det gångna ett och ett halvt år tillbaks i tiden inte upplevt problemet med att det kommer hända som det största skälet. Vad jag sett mer i reklam och på nätet är att man som OS X användare ska skaffa antivirus för att inte skicka vidare filer från tex infekterad e-post till en Windows klient. Enligt mig en ganska lam anledning till av.
Jag håller med Mwin, den dag det kommer, den sorgen. Tills dess klarar jag mig utmärkt utan ett program som dels kostar och dels segar ner min dator utan egentlig nytta.
Jag har läst ganska mycket på nätet om virus för OS X. Det finns faktiskt ett virus, till en äldre version av iTunes (ett år gammalt?). Om jag inte mins fel gick det in via en bug i bonjure som tillät att lyssna på sitt bibliotek på andra datorer. Viruset i säg hade inte till uppgift att skada, bara att upplysa om hålet. Det enda som hände var en pop-up ruta med säkerhetsbuggen stod. Felet åtgärdades kvickt av Apple. Det kunde gått illa om skaparen ville skada istället för att informera.
Vidare har jag läst på flera ställen (har tyvärr inga länkar kvar) om att OS X generellt sett är säkrare skrivet än Windows XP. Mycket för UNIX stabila grund. Därav håller det inte att säga att enda skället att inga virus finns är att operativsystemet är ointressant för virusmakare. Men, det är förstås bidragande, inget är 100%. Minoriteten gör att det inte är lika intressant, men är långt ifrån enda förklaringen.