webForumDet fria alternativet

Xandros - nybörjarfrågor

1 svar · 366 visningar · startad av Oputres

OputresMedlem sedan feb. 2004333 inlägg

Efter en väldans massa strul med (K)Ubuntu provade jag Xandros och döm om min glädje när allt fungerade - och vilken trevlig installationsprocess, inga 8 bitar här inte ;). Äntligen sitter jag på Linux!

Nu är jag ju tokny på Xandros och har några frågor:

1. Jag börjar bli lite leds på att sitta på hallgolvet nu - en meter från BBB-uttaget och behöver sparka igång WLAN. Hur gör man det i Xandros?

2. Var hittar jag motsvarande Enhetshanteraren?

3. Under installationen kunde man välja olika desktop-system (KDE, Gnome, en Windowskopia etc.). Var hittar jag denna inställningsmöjlighet nu?

4. Jag partionerade hårddisken i tre delar: en på 19 gig, en på 40 samt en växlingspartition på en gig. När jag kollar i File Manager hittar jag följande trädstruktur: My Linux - Home, Printers, Windows network, NFS Network , CD-writer och DVD-RW. Var hittar jag min 40 gigs partition? Här tänkte jag ju lägga alla min filer. Jag ser alltså inte flera diskar som Windows brukar visa partitioner.

Fler frågor kommer säkert.

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Oputres skrev:

Nu är jag ju tokny på Xandros och har några frågor:

1. Jag börjar bli lite leds på att sitta på hallgolvet nu - en meter från BBB-uttaget och behöver sparka igång WLAN. Hur gör man det i Xandros?

Ja du, borde finnas någon Configurations manager. elelr något sådant, alternativt networkssettings, om du saknar drivrutiner till kortet, försök hitta.. :)

Oputres skrev:

1. Var hittar jag motsvarande Enhetshanteraren?

Oputres skrev:

1. Under installationen kunde man välja olika desktop-system (KDE, Gnome, en Windowskopia etc.). Var hittar jag denna inställningsmöjlighet nu?

Har ingen koll på hur man ändrar det i Xandros.. :S

Oputres skrev:

1. Jag partionerade hårddisken i tre delar: en på 19 gig, en på 40 samt en växlingspartition på en gig. När jag kollar i File Manager hittar jag följande trädstruktur: My Linux - Home, Printers, Windows network, NFS Network , CD-writer och DVD-RW. Var hittar jag min 40 gigs partition? Här tänkte jag ju lägga alla min filer. Jag ser alltså inte flera diskar som Windows brukar visa partitioner.

Fler frågor kommer säkert.

Du skapade en root-partition på 19 gig antar jag och en swap på 1 gig.
Så din /home borde nog vara den stora partionen då med 40 gig. Använder inte Xandros så jag vet inte hur den frågar vid partioneringen! :)

Linux brukar inte visa diskarna som i windows, så vida du inte har flera hårddiskar.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)