webForumDet fria alternativet

X-server startar inte (Kubuntu & Ubuntu)

7 svar · 529 visningar · startad av Oputres

OputresMedlem sedan feb. 2004333 inlägg

Igår provade jag installera 2*Kubuntu (AMD64 och i386) men båda misslyckades. Jag kom till en kommandotolk där det bara blev fel om jag skrev startKDE och startx.

Idag har jag provat installera Ubuntu och får efter installationen samma fel, ser jag nu, fast installationen talar om det för mig och inte efter att jag skrivit startKDE och startx i kommandotolken.

Följande felmeddelande får jag:
Misslyckades att starta X-servern (ditt grafiska gränssnitt). Troligen är den inte korrekt inställd. Vill du se X-serverns utdata för att undersöka problemet?

-> Ja:
Skipping
"/usr/X11r6/Lib/modules/extensions/LibGLcore.a:m_debug_clip.o" No symbols found
Skipping
"/usr/X11r6/Lib/modules/extensions/LibGLcore.a:m_debug_norm.o" No symbols found
Skipping
"/usr/X11r6/Lib/modules/extensions/LibGLcore.a:m_debug_xform.o" No symbols found
Skipping
"/usr/X11r6/Lib/modules/libfb.a:fbmmx.o" No symbols founde. No (EE) Radeon(0):[dri] DRIScreenInit failed. Disabling DRI

Fatal server error:
Caught Signal 4. Server aborting

Hur går jag vidare? Min bror installerade Kubuntu på sin stationära dator utan några problem. Är det min integrerade ATI Radeon X300-grafikkrets som ställer till det? Vad kan jag göra - jag vill ju ha Linux!!!

Anledningen till att jag väljer K- och Ubuntu är att jag hört att det skall vara bra för nybörjare. Finns det någon annan Linuxdist som är grymt lättförstådd? Min bror behövde heller inte ställa in en enda pinal för att få datorn och internet att fungera - detta vore tacksamt.

Jag läste på ett annat forum om en kille som också hade strul med några inställningar. Någon tipsade om "apt-get install xserver-xfree86". Kan detta vara något att testa? Det var dock för Debian, men kan det fungera med något liknande för (K)Ubuntu? Och kommer det ha någon nytta, jag har ju laddat ner senaste versionen?

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Oputres skrev:

Någon tipsade om "apt-get install xserver-xfree86".

Utan att kunna något om Debian, ser det för mig ut som att han blev uppmanad att installera en x-server. Det är självklart att man får problem med att starta x-servern om den inte ens är installerad. Att installera en x-server, skulle kunna vara en lösning för dig om du inte redan har en sådan installerad. Jag skulle tippa på att du faktiskt har en x-server installerad. Sedan är det en annan fråga om du möjligen saknar lite annat som borde vara installerat. Sök på libglcore och libfb, och se om du kan hitta några paket för dessa saker.

Här verkar definitivt vara ett liknande problem med viss lösning (killen skriver inte hur han fixat det):
http://www.linuxforums.org/forum/ntopic61141.html

Är det så här man skall skriva för att redigera filen:
pico -w /etc/X11/X86Config-4
och sedan sätta # framför de rader som nämns i feltexten?

Är pico någon form av körning av filen? Jag har ju noll aning om vilka kommandon man använder i Linux :(

Kan passa på att fråga om vad sudo gör, har sett det i flera sammanhang.

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

pico är en texteditor och sudo (superuser do) används för att köra kommandon som en annan användare (vanligtvis som administratör). Du skriver alltså "sudo kommando".

Om du vill veta mer om ett kommando rekommenderar jag dig att använda man. Vill du exempelvis veta med om sudo skriver du bara "man sudo".

Det här fungerade tyvärr inte: "pico -w /etc/X11/X86Config-4". Den verkar inte hitta denna fil. Detta gällde dock debiansystemet och jag kör på Ubuntu. Var hittar jag denna, eller motsvarande fil i Ubuntu (jag kan inte alla sökkommandon)?

Grejen är alltså att jag måste kommentera bort några rader i Config-filen (enligt följande sida: http://www.linuxforums.org/forum/ntopic61141.html) vilka gör att GUI:n inte kan starta p.g.a. trassel med mitt ATI-grafikkortskrets (X300)

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Om du har skrivit exakt som du skriver här, har du stavat fel. Filen heter säkert XF86Config-4.

ÄNTLIGEN!!!! Efter flera dagar har jag löst det. Det visade sig att det är ATI:s grafikkort(kretsar) i X-serien som ställer till det. Själv sitter jag på X300-kretsen i min bärbara dator. Det finns inte så mycket info att hitta på internet om detta men här kommer lösningen (sammanställd och översatt från olika forum):

(Är man händelsevis inne i det grafiska gränssnittet startar man terminalen: Applications -> Accessories -> Terminal)

Skriv: "sudo nano /etc/X11/xorg.conf"

Textfilen xorg.conf bör öppnas (vissa säger att den inte finns, sök efter den med "ls -la /etc/X11/xorg.conf")
Scrolla ner (eller sök efter "ati" under SEARCH -> FIND) till var det står 'Section "Device"' och ändra under 'Driver' från "ati" till "vesa".

Tryck sedan Ctrl + O (som i Olof - inte Noll) för att spara filen. Efter omstart skall man komma in i (K)Ubuntu och då blir det lättare att åtgärda problemet (man vill ju ha 3D) [Anm: Detta förstår jag inte riktigt men någon kanske vill spinna vidare på detta. Hur som helst var detta allt jag behövde göra för att sparka igång det grafiska gränssnittet.]

Man kan också prova att ominstallera de problematiska filerna genom kommano i följande stil: [Anm: Jag antar att man ominstallerar samtliga felande filer nämnda enligt det första inlägget]
apt-cache -S usr/X11R6/lib/modules/extensions/libGLcore.a
apt-get install (flag to reinstall) "package found above"

Alternativt ominstallerar man hela X systemet genom följande kommando:
sudo apt-get reinstall xserver-xorg (hämtar filerna?)
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg (ominstallerar x systemet)

Om X servern "hänger sig" efter omstart kan man prova trycka Ctrl-Alt-F1 för att komma till terminalen för att prova nästa åtgärd. Det skall också gå att boota i "Recovery mode".

[Anm: Flera har också pratat om frekvensen på skärmen, här kan ni spinna vidare på en tråd:]
Make sure you have the horizontal and verticle refresh rates for your monitor, select the proper video driver, and just answer the questions as well as you can. If you are not sure, then select the default answer. It should get you really close.

Hoppas lilla guide kommer hjälpa flera som lider av samma problem. Det kan också nämnas att jag kör på Kubuntu version 5.10.

Trevligt var nu detta men frid och fröjd? Knappast, det tar 8,5 minuter för mig att komma in i Kubuntu och väl inne går det inte i många knop. Några tips på hur jag kommer vidare här?

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)