Du blandar ihop begreppen, X11-servern kör du på den dator där du sitter, i detta fall din Mac.
Eftersom Mac OSX väl är ett BSD-operativ i botten så bör det väl följa med en X11-server till den?
11 svar · 453 visningar · startad av stoffe-2k
Tjaba hallå hej :D
hur ansluter man grafiskt till en x11 server i mac os x ?
allså som citrix i windows världen :)
allså, jag vill mao. logga in grafiskt i CDE på en SUN server :)
Du blandar ihop begreppen, X11-servern kör du på den dator där du sitter, i detta fall din Mac.
Eftersom Mac OSX väl är ett BSD-operativ i botten så bör det väl följa med en X11-server till den?
mm.. jo, det borde ju rulla en x11 server på min mac osx burk, så det är ju en grafisk x11 klient jag försöker få upp på min egna dator..
Du får köra ssh med växeln -X (Obs versalt X!) T ex:
ssh -X stoffe@my.server.nåt
Om du heter stoffe på den servern. Går att ansluta till en Sun-burk från OS X, detta har jag gjort själv vid flera tillfällen. Motsatt håll bör också funka, kanske måste du göra någon inställning på Macen för att den ska lyssna efter ssh-anrop dock.
mm.. för nu har jag provat med dvs. växlar till X .. så här "borde" det funka, eller så här funkar det i linux ;)
X -query 150.x.x.x:1
nitro2k01 skrev:
Du får köra ssh med växeln -X (Obs versalt X!) T ex:
ssh -X stoffe@my.server.nåt
Om du heter stoffe på den servern. Går att ansluta till en Sun-burk från OS X, detta har jag gjort själv vid flera tillfällen. Motsatt håll bör också funka, kanske måste du göra någon inställning på Macen för att den ska lyssna efter ssh-anrop dock.
nja, det ger mig bara ett shell inte den grafiska inloggnings möjligheten :/
det är det här jag försöker få till: http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-15320.html
För att vara helt säker på vad vi snackar om: Du sitter på OS X och vill logga in på Solaris?
Växeln -X till ssh ska normalt ansluta fjärrdatorns X-klienter till din X-server, alt. ge ett felmeddelande av något slag. Det kan också tänkas att du behöver göra iordning en ~/.xinitrc för att starta en fönsterhanterare.
nitro2k01 skrev:
För att vara helt säker på vad vi snackar om: Du sitter på OS X och vill logga in på Solaris?
jepp
nitro2k01 skrev:
Växeln -X till ssh ska normalt ansluta fjärrdatorns X-klienter till din X-server, alt. ge ett felmeddelande av något slag.
x-computer:~ x$ X -query x.x.x.x:1
Xserver: No address associated with nodename: -query x.x.x.x:1
Om jag loggar in med ssh -X får jag ett vanligt shell så som det skulle bli utan -X.
nitro2k01 skrev:
Det kan också tänkas att du behöver göra iordning en ~/.xinitrc för att starta en fönsterhanterare.
ooh.. :) på mac os x datorn eller på servern? på servern har jag redan en :)
Enligt denna tråden http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-14884.html så verkar det som att MacOS X X11.app inte klarar av XDMCP fullt ut, Apple har väl aldrigt tänk att någon skulle vilja köra så. :)
GunnarD skrev:
Enligt denna tråden http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-14884.html så verkar det som att MacOS X X11.app inte klarar av XDMCP fullt ut, Apple har väl aldrigt tänk att någon skulle vilja köra så. :)
grrr.... hoppas det inte är så... jag som börjat tyck om det här med os x blir ju att isf. slänga ut det och köra linux igen :(
fans Xwindows förut kanske nån som portat till macos
mayday skrev:
fans Xwindows förut kanske nån som portat till macos
Det ingår en x-windows server i XCode paketet som följer med MacOS X.
Det som efterfrågas här är XDMCP funktionalitet som tydligen inte stöds fullt ut.