CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Håller på att installera ubuntu på min stationära dator. Är en riktig nybörjare på det här med linux. Under installationsprocessen får jag upp en ruta om att konfigurera mitt trådlösa nätverk.
Frågan är hur vad är och hur hittar man sitt ESSID för wlan0 interfacet?
Extra tacksam för snabbt svar ;)
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Hur menar du? ESSID ska du sätta till namnet på ditt trådlösa nätverk.
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Okej tackar, har fixat det nu. Ännu en fråga:
Vilken partioneringsmetod ska jag köra om jag bara vill tömma hela min disk, endast 20 gb? Windows och annat gammalt skräp som ligger vill jag ta bort. Ubuntu vill jag ska installeras på denna aktuella/enda partionen som finns.
Funderar mellan dessa två:
1. Töm hela hårddisken: IDE1 master (hda) - 20,5 GB WDC WD205AA
2. Töm hela disken och använd LVM: IDE1 master (hda) - 20,5 GB WDC W
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Valde alternativet:
"2. Töm hela disken och använd LVM: IDE1 master (hda) - 20,5 GB WDC W"
Hoppas det inte är helt tokigt? Förstår nämligen inte skillnanden mellan de två jag skrev i inlägget ovan.
Har du bara en disk så är LVM - inte bara dumt, utan även vansinnigt ;)
LVM används när man vill skapa "raid-system” över flera diskar. och samtidigt inte vill använda MD-device.(man har tex. tillgång till Just A Bunch Of Disks" (JBOD) "raid" i LVM mjukvaran.)
lite info om LVM
http://www.tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/whatislvm.html
LVM tillför bara mer problem än nytta i ditt fall. gör om gör rätt ;) §e
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Urk, vilket alternativ är rätt då? Det första?
Tack för att du sa till, har påbörjat en ny installation nu.
Compusa skrev:
Urk, vilket alternativ är rätt då? Det första?
Om du har två alternativ och det andra inte var "rätt" .... ;) :OO
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Njae, från början fanns det fyra alternativ. Jag valde ut de två som jag trodde var rätt ;) Valde det andra nu, tackar för hjälpen.
Fler frågor kommer säkert :D