webForumDet fria alternativet

Sju livsnödvändiga program

19 svar · 1 285 visningar · startad av Syd

SydMedlem sedan feb. 2004489 inlägg

Ja, snart ett år sedan jag bytte till mac. Jag kan ärligt säga att jag är nöjd på alla punkter förutom "Finder". Men jag skall inte klaga på det. Utan istället skall jag - med tanke på antalet switchare - lista de sju småprogram som jag tycker att alla borde skaffa.
Jag är ju inte perfekt, och kommer därför säkert missa en del, fyll gärna i!

Listan tar form i de sju dödssynderna:

Högmod; MegaMan effect
Fruktansvärt meningslös, men bara för att OSX är överlägset så måste man också glänsa med det. Impa på alla dina vänner med Megaman effect. Låt dem dock bara se det en gång, för utöver det så är det fruktansvärt irriterande.

Girighet; Font Agent Pro
Du måste ha alla! Varenda en! Typsnitt! Typsnitt! Typsnitt!
Ett mycket behändigt verktyg för att kategorisera och hålla reda på alla dina vackra, men ack så onödiga, typsnitt.

Vällust; Quicksilver
Det enda du kommer känna av denna världens smidigaste - och bästa - programstartare (med mera!) är vällust. De flesta av dina program är tre tangenttryck ifrån dig med denna behändiga applikation.

Avund; FuzzyClock
Dina vänner, som vid det här laget fortfarande är imponerade av the MegaMan-effect, kommer nu att totalt falla för din läckerbit till dator. Istället för det tråkiga 21:42 som de kan avläsa på sina windowsburkar träder ett läcker "Tjugo i tio" fram. Godis!

Frosseri; Synergy
Ja, det är ju egentligen inte så svårt att antingen öppna itunes, eller högerklicka (för ingen själ sitter väl med en enknappare?) på itunes-ikonen. Men kan man styra allt från menyraden så gör jag hellre det. Några dollars så är det - med gott samvete - ditt.

Vrede; Cocktail
Macvärlden kanske ter sig utan vrede. Och det är den. Faktiskt. Håll din dator i trim med cocktail (och skivvertyget!) så slipper du vredgas över onödiga saker.

Lättja; Textpander
Jag är lat utav naturen. Det är därför jag köpte en dator. Därför jag köper femmånaders busskort. Jag sitter så mycket att det känns onaturligt att ha benen utsträckta.
För att underlätta tiden då jag sitter vid datorn vill jag inte skriva så mycket. Så genom att knappa in "mvhwf" varthelst jag kan skriva text så poppar det automatiskt fram:
Med vänliga hälsningar
Syd, moderator
Oändligt praktiskt. Går även att programera in bilder etc.

OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg

Quicksilver ar utan det basta programmet till OSX. Jag har 4 saker i docken. Finder, Preview, Safari och Papperskorgen. Allt annat kommer jag at snabbare genom Apple+Space och sen de tva forsta bokstaverna.
Man kan gora sa ackligt ackligt mycket med Quicksilver, fast jag anvander bara det till att starta program, blir for komplicerat for mig annars.

Jag foredrar FontExplorer (http://www.linotype.com/fontexplorerX) for att halla koll pa mina fonter. Ett gratisprogram som latt hade varit vart en $100.

For att tipsa om ytterligare ett program som sakert alla kanner till: Smultron.
Smultron ar ruggigt simpelt men samtidigt ruggigt avancerat.

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Syd skrev:

Avund; FuzzyClock
Dina vänner, som vid det här laget fortfarande är imponerade av the MegaMan-effect, kommer nu att totalt falla för din läckerbit till dator. Istället för det tråkiga 21:42 som de kan avläsa på sina windowsburkar träder ett läcker "Tjugo i tio" fram. Godis!

Det där ingår ju som standard i KDE.

UlfT skrev:

Det där ingår ju som standard i KDE.

Kan man ändra alla texter själv? Typ att den klockan fem visar "Middag!". Är det på det viset, så skall jag använda de ofta omtalade mac-skygglapparna. ;)

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Syd skrev:

Kan man ändra alla texter själv? Typ att den klockan fem visar "Middag!".

Kontrollpanelen medger olika lägen som ger olika texter. Jag är övertygad om att allt är kopplat till någon textfil som man kan redigera själv om man vill ha mer kontroll över texterna. Men den orkar jag inte leta efter just nu. Men den måste finnas, eftersom texterna helt uppenbart har översatts till svenska i mitt system. Såvitt jag känner till, kommer alla texter i KDE:s GUI från textfiler som vem som helst kan redigera. Man behöver således inte vara en programmerare om man känner för att bidra till KDE-projektet med översättningar av program. :)

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Syd skrev:

Frosseri; Synergy
Ja, det är ju egentligen inte så svårt att antingen öppna itunes, eller högerklicka (för ingen själ sitter väl med en enknappare?) på itunes-ikonen. Men kan man styra allt från menyraden så gör jag hellre det. Några dollars så är det - med gott samvete - ditt.

En polare till mig har skrivit ett utsökt gratisprogram som gör ungefär samma sak:
http://dsv.su.se/~joha-ost/icontroller/

fridanMedlem sedan sep. 2005406 inlägg

Angående Textpander, som jag just installerat... Jag vill ju att den inkluderade texten ska skrivas i samma format som föregående text, i mejl etc. Borde väl gå att fixa..?

Hur lägger man till fler signaturer?

richardjohaMedlem sedan okt. 2005787 inlägg

anteckningar används antagligen 50 ggr per dag hos mig.. helt sjukt vad användbart!

MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg

Hur funkar det med webservrar på OS X? Har t.ex. Apache stöd för detta?

Ingen alls som vet hur man får den inkluderade texten (Textpander) att skrivas i samma format som föregående text? :q

fridan skrev:

Ingen alls som vet hur man får den inkluderade texten (Textpander) att skrivas i samma format som föregående text? :q

När man skapar sina signaturer etc. så kan man välja mellan att ha "Plain text" eller "Formatted text, pictures". Jag har mina i plain text och då blir texten i det typsnitt jag skrivit förkortningen i.

iController verkade ju ha en fördel gentemot synergy, möjligheten att ha låtnamnet i menyraden. Annars verkar det lite irriterande att låtnamnet kommer upp mitt i skärmen. I Synergy bestämmer man själv rutans/textens placering. Men ett utmärkt alternativ var det!

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Melea skrev:

Hur funkar det med webservrar på OS X? Har t.ex. Apache stöd för detta?

Bättre än så, Apache finns med som standard i Mac OS X. :bire

:stefan: skrev:

Bättre än så, Apache finns med som standard i Mac OS X. :bire

Låter ju för bra för att vara sant. Tror bestämt att nästa inköp av en dator blir en Mac.

Syd skrev:

När man skapar sina signaturer etc. så kan man välja mellan att ha "Plain text" eller "Formatted text, pictures". Jag har mina i plain text och då blir texten i det typsnitt jag skrivit förkortningen i.

Lite trött såhär på lördagsförmiddagen, men det betyder alltså att jag i så fall måste bestämma textens typsnitt och storlek redan i Textpander? Och att den inte "anpassar sig" till de format jag använt innan jag skriver min lilla förkortning som skapar texten?

Melea: Självfallet ska du skaffa Mac! Jag lovar att du aldrig kommer vilja byta tillbaks till PC igen. (y) :)

Vad ska man satsa på då? Känns som man måste lägga 15-17 papp för att få en okej dator.

Melea skrev:

Vad ska man satsa på då? Känns som man måste lägga 15-17 papp för att få en okej dator.

Har du kikat på Mac mini? Den skulle nog jag köpa om jag inte hade min PowerMac G4. Snacka om bärbar dator! :)

fridan skrev:

Har du kikat på Mac mini? Den skulle nog jag köpa om jag inte hade min PowerMac G4. Snacka om bärbar dator! :)

Jodå! :)
Har kikat runt lite, men fåfäng som man är vill man ha lite krut i datorn.
En iMac G5 skulle inte sitta fel, den är ju sjukt läcker! Men sen så kostar den där efter också. ;)

Jaojao, det är inte aktuellt än på ett halvår, får se hur det artar sig.

GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Programmen Joblog, SubEthaEdit, CocoaMysql och Transmit är några av mina absoluta favoriter till Mac OS X.

Joblog
Håller koll på hur mycket tid man lägger på olika saker. Helt oumbärligt för någon som undrar hur mycket tid ett projekt egentligen tar. Det leder till att man efter någon månads användning blir grymt säker på att uppskatta hur lång tid någonting verkligen tar.

Transmit
FTP-program som känns precis som övriga Mac OS X. Allt sitter där det ska, och hanteringen av tabbar och favoriter är mycket trevlig. Lirar fint ihop med andra program, såsom ...

SubEthaEdit
Helt sanslöst bra texteditor med färgning av syntax, blockeditering och direkt koppling till Transmit. Du kan alltså öppna en fil direkt från webbservern och när du sparar den uppdateras den även online. Förutom detta har den stöd för avancerad sök och ersätt, samt möjlighet för flera att redigera i samma dokument samtidigt.

CocoaMysql
Jobbar du med Mysql-databaser är det skönt att kunna få upp ett grafiskt gränssnitt mot dem. CocoaMysql gör just detta, och har bra funktioner för export/import av databaser eller enskilda tabeller. Ett måste för utvecklaren.

fridan skrev:

Lite trött såhär på lördagsförmiddagen, men det betyder alltså att jag i så fall måste bestämma textens typsnitt och storlek redan i Textpander? Och att den inte "anpassar sig" till de format jag använt innan jag skriver min lilla förkortning som skapar texten?

När du stället in "Plain text" så är det precis det du inte behöver göra. Då anpassar sig signaturtexten till det du skriver med i t.ex. ett mail.

Om du istället väljer "Formatted text/Pictures" så kommer textpander att använda sig av det formatet du specifierade när du skapade signatursnutten. (Eller vad du nu vill skapa, det behöver ju inte vara en signatur :) )

Cyberduck är ett annat FTP program om man inte riktigt fattade tycke för Transmit, som Gislaved föreslog i posten över.

Syd skrev:

När du stället in "Plain text" så är det precis det du inte behöver göra. Då anpassar sig signaturtexten till det du skriver med i t.ex. ett mail.

Plain text ska det såklart vara. :) Tack & bock!

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)