Ja, snart ett år sedan jag bytte till mac. Jag kan ärligt säga att jag är nöjd på alla punkter förutom "Finder". Men jag skall inte klaga på det. Utan istället skall jag - med tanke på antalet switchare - lista de sju småprogram som jag tycker att alla borde skaffa.
Jag är ju inte perfekt, och kommer därför säkert missa en del, fyll gärna i!
Listan tar form i de sju dödssynderna:
Högmod; MegaMan effect
Fruktansvärt meningslös, men bara för att OSX är överlägset så måste man också glänsa med det. Impa på alla dina vänner med Megaman effect. Låt dem dock bara se det en gång, för utöver det så är det fruktansvärt irriterande.
Girighet; Font Agent Pro
Du måste ha alla! Varenda en! Typsnitt! Typsnitt! Typsnitt!
Ett mycket behändigt verktyg för att kategorisera och hålla reda på alla dina vackra, men ack så onödiga, typsnitt.
Vällust; Quicksilver
Det enda du kommer känna av denna världens smidigaste - och bästa - programstartare (med mera!) är vällust. De flesta av dina program är tre tangenttryck ifrån dig med denna behändiga applikation.
Avund; FuzzyClock
Dina vänner, som vid det här laget fortfarande är imponerade av the MegaMan-effect, kommer nu att totalt falla för din läckerbit till dator. Istället för det tråkiga 21:42 som de kan avläsa på sina windowsburkar träder ett läcker "Tjugo i tio" fram. Godis!
Frosseri; Synergy
Ja, det är ju egentligen inte så svårt att antingen öppna itunes, eller högerklicka (för ingen själ sitter väl med en enknappare?) på itunes-ikonen. Men kan man styra allt från menyraden så gör jag hellre det. Några dollars så är det - med gott samvete - ditt.
Vrede; Cocktail
Macvärlden kanske ter sig utan vrede. Och det är den. Faktiskt. Håll din dator i trim med cocktail (och skivvertyget!) så slipper du vredgas över onödiga saker.
Lättja; Textpander
Jag är lat utav naturen. Det är därför jag köpte en dator. Därför jag köper femmånaders busskort. Jag sitter så mycket att det känns onaturligt att ha benen utsträckta.
För att underlätta tiden då jag sitter vid datorn vill jag inte skriva så mycket. Så genom att knappa in "mvhwf" varthelst jag kan skriva text så poppar det automatiskt fram:
Med vänliga hälsningar
Syd, moderator
Oändligt praktiskt. Går även att programera in bilder etc.