Hur mycket minne har du i datorn?
Du kan ju börja med att testa cocktail.. den tömmer cachfiler, kör cronscript och lite annat som trimmar datorn. http://www.macosxcocktail.com/
10 svar · 543 visningar · startad av caze
Kör Mac OS X 10.4.2 och det har nu efter en hel del program installerade och körda börjat sega till lite. Finns det någon rutin som diskdefragmenteraren för pc för mac eller dylika saker att göra för att speeda upp och förbättra prestandan?
Hur mycket minne har du i datorn?
Du kan ju börja med att testa cocktail.. den tömmer cachfiler, kör cronscript och lite annat som trimmar datorn. http://www.macosxcocktail.com/
Jag har 512 MB DDR SDRAM och 1.5 Ghz PowerPC G4
Funderar på att uppgradera med 1GB ramminne och en större hårdisk. Men det borde väl finnas lite mjukvaro grejer att göra förutom cocktail som jag inte gillade.
Jag korde Cocktail senast igar. Tycker inte det gor nagon markvardig skillnad och de flesta sakerna programmet utfor ar bara estetiska, nastan.
Annars har jag anvant Xupport, eller Xsupport eller vad det hette. Det fungerade exakt likadant som Cocktail och utforde exakt samma saker.
512 MB Ram later lite, tryck in 1 GB genast.
Sa fort jag far tag i en Tiger skiva ska jag cleana min dator totalt, se om det hjalper. Du har forresten inte med dig nagon skiva?
Okkido skrev:
Sa fort jag far tag i en Tiger skiva ska jag cleana min dator totalt, se om det hjalper. Du har forresten inte med dig nagon skiva?
Jodå! ;)
Men ska du ominstallera allt då eller? Går du inte misste om alla filer då.
caze skrev:
Jodå! ;)
Men ska du ominstallera allt då eller? Går du inte misste om alla filer då.
Jo, alla filer pa datorn forsvinner, men finurligt nog har jag tillgang till en extern harddisk. :)
Okkido skrev:
Jo, alla filer pa datorn forsvinner, men finurligt nog har jag tillgang till en extern harddisk. :)
Låter utmärkt! Ska antagligen förbi LA nästa helg, om du behöver skivan.
Men om man installer 1GB i minne, adderar man det på 512 så att det blir 1.5 GB i minne eller ersätter man det?
Vad har du nu? En 512 bara? eller 2 stycken 256:or? Om du bara har en 512:a sa ar det bara att trycka in en 1 GB sa du sammanlagt far 1.5 GB.
Det är ett inbyggt 256 MB ram och sen ett till 256 MB DDR SDRAM. Då kan jag bara få 1.2 eller med endast två platser för ramminnet?
Det ar inbyggt 256 och sen har du ett slot dar du kan trycka in en 1 GBare. Och fa 1.2 GB totalt ja.