Jag har en linux slackware server står bakom en brandvägg, den används till lite småsaker, mest apache, php och mysql. Jag har problem att få e-posten som skickas ifrån servern att komma "ut" från nätverket.
Hur skall servern ställas in så att den kan skicka e-post? Behöver den en domän?
Om jag utgår ifrån att din firewall tillåter all trafik inifrån till internet så beror det antagligen på att din ISP har blockat utgående mail.
Du får helt enkelt konfigurera din mailserver att skicka via din ISPs relay (om det finns någon). Själv har jag Telia och de har en relay-server som heter.. hmm.. det har jag glömt för tillfället. Jaja, det är i alla fall en dans på rosor att sätta upp bara man vet att man måste relaya samt namnet på relay-servern.. så lycka till. :birp
Hojta till om du stöter på några problem. Nämn då gärna vilken mailserver du använder samt vilken ISP det gäller.
Det händer då och då att vi blockerar vissa portar för att förhindra virusspridning som utnyttjar t.ex. säkerhetshål i Windows. Vi blockerar dock ej port 25 eller liknande serviceportar."
De verkar inte blockera några portar. Ett problem mindre. :-)
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9