marielMedlem sedan okt. 2004430 inlägg Hej!
Jag har haft fem kunder som har ringt och bett om hjälp med deras uppkoppling. Allt är okej förutom att de får en 169-adress och kan inte surfa. Problemet löses dock när de startar om både modemet och macen men jag vill lära mig hur man frigör och förnyar IP-adresser. Så vitt jag vet finns det en knapp under system inställningar/nätverk/tcp-ip men jag hade inte tid att prova i testbänken på jobbet idag, så kan någon som är mackunnig tala om (så detaljerat som möjligt, gärna med bilder) hur man gör det, både under OS X och de tidigare versionerna? :e §e
Tack på förhand och trevlig helg!
mwinMedlem sedan okt. 2001551 inlägg Från och med version 10.3 så finns knapppen "Förnya DHCP-tilldelning" under systeminställningar/nätverk/ethernet/tcp-ip.
I tidigare versioner finns inte knappen. Då kan man instället ändra i tcp-ip-inställlningarna, från dhcp till något annat, tex bootp. Verkställa och sedan ändra tillbaka. Då förnyas ip-adressen.
Här står det lite om hur man gör det i terminalen: http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030212063233111
I OS 9 har jag för mig att överhuvudraget inte går att förnya ip-adressen. Utan man får vänta en kvart å sen starta om datorn. Det är möjligt att det finns ett program för det.
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg
mwin skrev:
I OS 9 har jag för mig att överhuvudraget inte går att förnya ip-adressen. Utan man får vänta en kvart å sen starta om datorn. Det är möjligt att det finns ett program för det.
Man kunde göra samma sak i OS9, byta till något annat och sedan byta tillbaka.
Så minns jag det iallafall :)