webForumDet fria alternativet

Inget händer?!

6 svar · 497 visningar · startad av pirate

pirateMedlem sedan aug. 200541 inlägg

Hej
Installerat Ubuntu på min burk, och när jag loggar in i systemet så kommer inga menyer upp eller något annat för den delen. Skärmen har då en brun färg(det för att ubuntu representeras med brun färg) och muspekaren visas, men det är allt.

Nån som vet vad det kan bero på ??

Tacksam för svar

mvh

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Hej Pirate

Jag har inte själv kört så mycket med Ubuntu, testade det för ett år sedan, men vart besviken när jag inte fick in med default kernel på min shuttle. Men men.. det låter som om att X bara startas men inte någon fönster hanterare. Om du trycker ner CTRL + ALT + BACKSPACE så ska X stängas ner (om det är konfigurerat så i xorg.config filen, brukar vara så default) . Eller så byter du till en annan terminal, CTRL + ALT + F1-12 , så du får en commando tolk inloggning. Här kan du läsa felloggar, # tail -n 40 /var/log/messages , kolla om den skrikver något om någon fönster hanterare. Nu vet inte jag på rakarm vilka loggfiler som skapas för Ubuntu, men kolla lite i /var/log/ det borde finnas en för Xorg också. Om du spanar lite i dina loggar, uppdatera oss på WF med info så ska vi nog lösa detta problem.

Vad har du för grafikkort ?
Vilken dist av ubuntu kör du ?

Lycka till

Hej igen!

Jag glömde nämna att när jag startar upp datorn och när linux går igång med förarbetet, så märker jag att det står "error: temporary failure in name resolution" samt att jag gjorde det Micke beskrev här ovan och i messages visades inget, men i Xorg filen så stod det
"Fatal server error:
Server is already active for display 0
If this server is no longer running, remove /tmp/.X0-lock and start again"

Hej Pirate

Har inte någon maskin med xorg här för tillfället, om du har fått fram en terminal, efter du har stängt det X eller bytt till ett annat fönster. Kolla om X snurrar:
# ps -ax|grep X
Det borde ge dig en lista med alla processer som har ett stort X i sitt processnamn. Om X inte är igång, prova att starta det med kommandot:
# startx
Får du några liknande felmeddelanden ?
Du kan även generera en test xorg.config fil med kommandot:
# xorg -configure
Då genereras en fil i den katalogen som du befinner dig i.
Sedan kör du (har jag för mig)
# xorg -config xorg.config
Blir lite osäker, som jag nämde innan, har tyvärr inte någon xorg burk inärheten just nu.
Men kör :
# man xorg

Hör av dig med mer info hur det går, jag ska försöka sätta upp en xorg burk inärheten.

// Micke

Om vi nu struntar i Ubuntu för ett tag, vad skulle rekommenderas för linux för en som inte har installerat linux hemma förr.

mvh

Hej Pirate

Det här är en fråga som dyker upp väldigt ofta =)
En liten sökning i detta forum kommer ge många resultat.

Men jag delar gladligen med mig av mina personliga åsikter =)

Allt beror på vad man ska ha operativsystemet till, ska du spela alla nya spel så är det nog smartast att köra winxp. Men om du vill testa en Linux-dist så kanske Suse eller Fedora Core 4 är ett bra allternativ.

Om du vill spana runt lite på olika distar är det här en bra sida: http://distrowatch.com/

När jag började pilla med Linux/*nix för ca 4-5 år sedan, så föreslog en bekant till mig att antingen köra Slackware eller FreeBSD, för att lära sig saker från grunden. Jag har fastnat för de operativsystem man redigerar saker i configfiler, får då en bra översyn på vad som händer. Men FreeBSD ligger inte under GNU licensen, de har en egen.

Idag så kör jag enbart FreeBSD (och .. winxp .. ) , en av fördelarna med FreeBSD är att de har ett bra pakethanteringssystem, plus att dokumentationen är väldigt bra. Det är inte som med linux, linux finns i hundratals olika distar, alla speciella på sitt sätt, dokumentatinoen funkar offtast bara för sin dist. FreeBSD finns i olika versionen, men är samma operativsystem. Snart släpper de 6.0. Finns ett paketsystem med över 10 000 applikationer som installeras med några enkla kommandon.

Gå in på https://www.freebsd.org , där hittar du mer information.

Men som jag nämde i början, behovet styr efterfrågan. Allt cirkulerar runt vad du ska ha det till. Men om du vill testa ett *nix OS, så rekomenderar jag till 100 % att testa FreeBSD.

PS.
för att generera en xorg.conf fil för xorg, kör du dessa kommandon.
# xorg -configure
# X -config /root/xorg.conf.new

Testa om det startar då ...
.DS

// Micke

ibsMedlem sedan sep. 20056 inlägg

Jag instämmer med föregående talare. §e Glöm dock inte att läsa Handboken ingående innan du ger dig i kast med FreeBSD. Det bästa är förstås att läsa den på en annan dator samtidigt som man installerar. Hur du än väljer att göra, se till att i alla fall läsa den. :stud

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)