mikaeledMedlem sedan dec. 2000157 inlägg hej,
Jag har gått över till mac och har en bra pc över som ligger på vinden, tänkte göra webserver av den och vill då ha apache, php, mysql, phpmyadmin, crontab på de.
1. vad för operativsystem ska jag köra?
2. Såg att det brukar finnas en massa olika versioner (för olika processorer), jag har en HP med Intel 3.0 Ghz Hyper-threading, vad kan tänkas vara rätt version för mig?
Mvh
Mikael
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg 1. Jag skulle köra Gentoo Linux - https://www.gentoo.org.
2. Till en P4 ska du ha x86-versionen.
CassadyMedlem sedan aug. 20051 601 inlägg
muskot skrev:
1. Jag skulle köra Gentoo Linux
Gentoo är väl inte det bästa alternativet om man inte har linuxvana? Själv kör jag debian och tycker att såväl debian som gentoo är krångligt x(
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Visst är det mer jobb att installera Gentoo än att stoppa i en CD-skiva och trycka på install, men alla steg i processen finns väl dokumenterade i handboken.
Fördelen med det mer manuella tillvägagångssättet är - förutom att man får ett optimerat system som man har kontroll över - att man som nybörjare lär sig en hel del på vägen. Installerar man en annan distribution är det större risk att man står som ett frågetecken när man ska göra något efter att installationen är klar. Med portage-systemet är det dessutom väldigt enkelt att installera och uppdatera program. Kommandot "emerge apache" hämtar till exempel källkoden för Apache och alla dependencies, kompilerar och installerar.
Nackdelen med Gentoo är att det tar ganska lång tid att installera från stage1. Med min Duron 750 MHz tog det bortåt ett dygn innan allt var färdigkompilerat. Har man en P4 3,0 GHz bör det hela gå en aning snabbare, dock :).
Givetvis fungerar det även att använda andra distributioner (eller rent av BSD), men Gentoo är min rekommendation.
muskot skrev:
Visst är det mer jobb att installera Gentoo än att stoppa i en CD-skiva och trycka på install, men alla steg i processen finns väl dokumenterade i handboken.
Fördelen med det mer manuella tillvägagångssättet är - förutom att man får ett optimerat system som man har kontroll över - att man som nybörjare lär sig en hel del på vägen. Installerar man en annan distribution är det större risk att man står som ett frågetecken när man ska göra något efter att installationen är klar. Med portage-systemet är det dessutom väldigt enkelt att installera och uppdatera program. Kommandot "emerge apache" hämtar till exempel källkoden för Apache och alla dependencies, kompilerar och installerar.
Nackdelen med Gentoo är att det tar ganska lång tid att installera från stage1. Med min Duron 750 MHz tog det bortåt ett dygn innan allt var färdigkompilerat. Har man en P4 3,0 GHz bör det hela gå en aning snabbare, dock :).
Givetvis fungerar det även att använda andra distributioner (eller rent av BSD), men Gentoo är min rekommendation.
Du har rätt i det du säger men vill man bara knåpa ihop en webserver och inte är speciellt intresserad av att verkligen lära sig linux är debian ett hett tips. (Detta säger jag då tom jag lyckades få ihop en fungerande webserver :birp ) apt-get är en underbar pakethanterare.
- apt-get install apache
- apt-get install pgsql
- apt-get install php4
- apt-get install php4-pgsql
Raderna ovan löste allt åt mig :birp
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg du skriver endast 2 rader i gento för o installera samma sak
Emerge mysql
emerge php
:P
mayday skrev:
du skriver endast 2 rader i gento för o installera samma sak
Emerge mysql
emerge php
haha! Då får jag helt enkelt ge mig för nu har jag inga argument att komma med. :birp ;)
Gentoo it is then!
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg gento är skitlätt o installera
bara följa instruktionerna ...
dock måste man skriva lite o inte bara klicka med musen
Optimalt system dock tar de lite tid bara
Hej på er
Jag har inte testat Gentoo men det är en dist som har blivit väldigt populär de senaste åren. Men som med allt annat så styr efterfrågan och behovet efter vad man vill ha. Vill mikaeled pilla lite extra för att få gentoo installerat så är det nog rätt dist för honom/henne . Men vill han snabbt installera en linux dist för att testa hur det fungerar rekomonderar jag nog Suse eller Fedora Core4.
Men om man vill en gammal trotjänare så är Slackware inte ett dumt val. Väldigt basic men snabbt och stabilt. Lika så med Archlinux, dock har Archlinux en lite smidigare pakethanterare en vad Slackware har.
Men om jag ska rekomondera något så blir det självklart FreeBSD, man installerar en minimun installation på ca 10 min, enkelt att installera. Lätt att uppdatera paket mm. Ni visare olika kommandon för att installera olika appar, det är inte mycket svårare i FreeBSD.
Kan välja mellan att köra dem via ports eller packages.
packages: pkg_add -r apache
ports: (går till /usr/ports/<paketnamn>) make install clean .
Om man har installerat portsupdate, kan man köra kommandot : portinstall <paketnnamn> för att installera nya applikaioner.
Men allt detta står i FreeBSD handbok. http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/index.html
Men det bäst är nog att du provar att installera olika distar, testa runt lite granna så hittar du nog "ditt val" .
Lycka Till // Micke
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Tja, som server la jag in slackware 10, utan X i min gamla PII laptop. Tog 10 minuter att tugga igenom skivan + 5 minuter config och sen var allt 'up and running'. Behöver inte vara jobbigare än så :)
sl0kMedlem sedan maj 2005562 inlägg
mayday skrev:
du skriver endast 2 rader i gento för o installera samma sak
Emerge mysql
emerge php
emerge apache2
kan väl va bra o ha med oxå.. ;)
SteamMedlem sedan juli 2003169 inlägg Kör FreeBSD vetja.
Enkelt att få igång, fungerar på de flesta datorer från bärbara till ja whatever. Jag kör det både på min server och bärbar. Funkar smidigt, lätt att uppdatera, uppgradera och manualerna är av topklass. Nackdelen är kanske att den inte är lika vanlig och svårare säkreligen att få hjälp än med Linux. Men Yahoo kan väl inte ha fel. ;)
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg emerge apache2 ?
följer med Emerge PHP
Samt OK Gento kan ta lite längre tid o installera men då har du ett system som är optimalt
Samt ska han köra linux kanske de e bra om han vet vad han gör o inte bara lär sig klicka med musen
sl0kMedlem sedan maj 2005562 inlägg
mayday skrev:
emerge apache2 ?
följer med Emerge PHP
möjligt ... det visste jag inte isåfall .. har för mig attt jag installerade apache2 först o sen php
Edit: för övrigt är det väl emerge mod_php man ska köra .. annars får man inte med apache2..
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Hårdast av dom hårda (disc 1 och 2) :h
Dessutom samma os som macos x har som "sub-layer" för posix kompatibla systemanrop bla