Satt igårkväll och inatt och installerade Fedora Core 4. Helt grön på Linux som jag är har jag ingen aning om någonting. Sitter och försöker insallera VLC t ex, det går inte alls.
Drog ner den filen som finns för FC på videolan.org. Hur gör jag sen? Jag gjorde så att jag packade upp innehållet till en katalog. Måste jag därefter sitta och installera varje paket för sig och gissa rätt orning på dem för att det ska fungera?
Någon som jag lust att ge mig en grundkurs i Linux? :e
Japp, det fungerar inte så bra. Meddelandet man får är att många av paketen man försöker installera är beroende av andra paket som måste installeras innan (dessa paket finns också i foldern). Jag kanske har missat något helt vitalt, men om man gör så som det står ovan fungerar det inte.
Notera vilka paket som saknas. Sedan går du in på http://rpm.pbone.net/
Där kan du söka upp paketen. Förmodligen kommer du upptäcka att somliga av dessa paket, även de är beroende av andra paket. Du kan söka rätt på även dessa på ovan nämnda site.
RPM och dependencies är en av de dåliga erfarenheter jag har av Red hat / Fedora Core. Har inte använt det så mycket, men har för mig att det ska finnas ett grafisk installations gränssnitt som ska tahand om dependencies.
Jag använder själv FreeBSD , de har löst problemet på ett annat sätt. Lika så med archlinux och Debian, de har skapat sig packetsystem som klarar av dependencies på ett bra sätt.
Det man får lov att göra är att installera de dependencies de klagar på, det borde lösa problemet. Om det är första gången man använder sig av operativsystemet så får man inte så bra uppfattning av det, när man måste arbeta som en galning bara för att få ett ända program installerat.
Jag använder själv FreeBSD , de har löst problemet på ett annat sätt. Lika så med archlinux och Debian, de har skapat sig packetsystem som klarar av dependencies på ett bra sätt.
Man är väl fortfarande tvungen att komplettera med de paket som saknas för att lösa dependencies?
> Man är väl fortfarande tvungen att komplettera med de paket som saknas för att lösa dependencies?
En defenitions fråga, systemet behöver självklart att installera de dependencies som krävs, men som sagt, systemet sköter det själv.
Om jag t.ex installerar något via ports, en text editor som är behov av något annat, så kollar den först om det paketet finns installerat, finns det inte det så installeras det paketet först, sedan så installeras själva texteditorn.
Fungerar otroligt smidigt, FreeBSD har ca 9000 st applikationer i sitt ports träd, så det mästa finns för freeBSD, om det inte finns så kan man offtast kompilera det själv.
I Fedora finns yum installerat som default. Även apt går att installera för den som hellre vill ha det.
RPM har aldrig varit designat för att lösa dependencies själv, lika lite som Debians dpkg är det. Så man kan inte jämföra RPM med apt, yum eller ports. Det är inte samma sak. RPM är ett paketformat. Inte ett pakethanteringssystem.
291 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e