webForumDet fria alternativet

Crontab och putty

14 svar · 504 visningar · startad av peppar

pepparMedlem sedan dec. 2001873 inlägg

Skulle vilja lägga upp en cronjob med putty, men jag begriper inte ett skvatt.. Jag loggar in med putty (ssh) och öppnar crontab men därifrån ger det sig inte riktigt...

Jag förstår inte hur jag skall kunna ge programmet kommandon?

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

altså putty är ju bara en telnet/ssh klient
du gör ju exact samma sak med den när du väl är inloggad som när du sitter framför datorn

aha, då förstår jag... eller inte... Kanske är jag ute på fel is.
har connectat då jag skriver crontab -e för att komma igång...
sedan antar jag att jag skall skriva in dom parametrar som jag vill lägga till typ då så här...

59 * * * * /sökväg/till/filen.php

inget händer... Skall man få något svar...? Hur vet man att man gjort rätt...

/red. kanska skall förtydliga att jag aldrig använt en telnet klient eller putty tidigare.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

När du ger kommandot "crontab -e" så öppnas din crontab i en editor, när du sedan spara filen och avslutar editorn sp kommer dina ändringar att gälla.

Du kan sätta vilken editor du vill använda i variabeln EDITOR, ex. kör bash och vill sätta "vi" som editor ger du kommandot:

export EDITOR=vi

Första gången jag provade att spara crontaben fick jag inget svar, därav min förvirring... Den tog inte ctrl + o ... Men nu verkar det fungera.

Men, hur länge dröjer det innan den börjar gälla?

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Ändringarna du gör i crontab börjar gälla så fort du har sparat filen. Har du tillgång till att läsa loggfilerna i systemet så kan du där se vilka jobb som körs av cron. Du kan även i din crontab sätta variabeln mailto till din användare så kommer ett mail skickas dit om det är något jobb i din crontab som inte körs korrekt. T.ex.:

MAILTO=user

Kan det skilja från system till system hur man skriver sina job man vill ha utförda?

peppar skrev:

Kan det skilja från system till system hur man skriver sina job man vill ha utförda?

Ja,

Säg att du vill utföra ett kommandot var 10 minut då finns följande varianter:

Alla klarar:
0,10,20,30,40,50 * * * * kommando

Många klarar
0-59/10 * * * * kommando

Se "man crontab" och "man 5 crontab" för att se vad just "din" crontab klarar av.

ok. Då verkar det mer som det är sökvägen till skriptet jag försöker köra som inte gillas...
Jag har fått för mig att man kan använda en full http://www. adress men, det verkar inte fungera. Hur hittar jag till min publika webbkatalog
lokalt är sökvägen ju

/home/s/sökväg/skriptkatalog/skript.php

Men skall man utgå från någon slags variant t.ex

/usr/local/bin/scriptkatalog/skript.php

...
Jag har ingen aning... Jag är helt ute och hojjar i *nix ...

Det är den "lokala sökvägen".

Men är det ett php script du försöker köra så måste du köra den via php tolken, förslagsvis:

0 1 * * * php /home/s/sökväg/skriptkatalog/skript.php

Om inte det fungerar så kan du prova att skriva in hela sökvägen till php tolken:

0 1 * * * /sök/vägen/till/php /home/s/sökväg/skriptkatalog/skript.php

Hittar inget i faqen om sökvägen till phptolken på FSdata där jag försöker lägga till detta cron job. Någon som möjligtvis har erfarenhet från deras linuxservrar?

Skall bli spännande att se vad supporten har att säga imorgon, för jag begriper inte mycket av detta.
Natten till igår och natten till idag verkar servern ha kört scriptet. Båda gångerna såg instruktionen olika ut i crontabfilen. Skumt... Undrar om dom inte tillåter snabbare intervall än minimum 24h?! Aja, postar vidare resultat...

Det verkar som om crontaben körs men som sagt tidigare är nog sökvägen till phptolken knasig...

Men, varje gång crontaben misslyckas skickar den ett mail till /var/mail/user och om jag i putty skriver "mail" så kan jag ju köra mail.

Men hur raderar jag meddelanden i putty? Det skulle ju vara smuttigt att veta... förstår inte mycket av manualen...

d <message list> = Delete Men hur skriver jag?

När du i mail läser mailet så trycker du på d för att ta bort det.

Annars kan du prova om dom har installerat Pine (kommando pine) ett bättre mail program än mail.

Tack GunnarD

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)