webForumDet fria alternativet

ÅÄÖ krånglar i Apache2

6 svar · 403 visningar · startad av Vampis

VampisMedlem sedan juli 200523 inlägg

Hur ändrar jag teckenuppsättningen i apache2? Om jag lägger upp en .txt fil eller en html fil som inte har "rätta taggarna" för å ä och ö, så får jag en fyrkant med ett "?" i istället för å ä och ö.

Kort och gott, hur blir jag av med detta?

Mvh,
Vampis

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Skulle gissa att servern säger att text kodas med UTF-8, medan den egentligen lagras som ISO-8859-1. Gå igenom mime.types och byt ut.

VampisMedlem sedan juli 200523 inlägg

Tackar, var ligger mine.types ? Ska kolla detta såfort jag får in en ny cpufläkt i webservern, cpu'n var uppe och studsade i 96 grader förut :(

kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg

mimetyp är detta:
meta http-equiv="Content-Type"content="text/html; charset=iso-8859-1" />

Fast denna är dessutom skriven i xhtml - tag bara bort den sista slashen om du kör med "vanlig" html

:h

Vampis skrev:

Tackar, var ligger mine.types ? Ska kolla detta såfort jag får in en ny cpufläkt i webservern, cpu'n var uppe och studsade i 96 grader förut :(

Tillsammans med httpd.conf och de andra konfigfilerna. I /etc på *NIX, i \conf i katalogen du installerade Apache till under Windows. Öppna med någon texteditor och fixa.

\r Noterar att du kör Firefox. Geckobrowsers är ökända för att ibland använda fel teckenkodning (UTF-8 i stället för ISO-8859-1 eller vice versa). Det kan vara det som är fel.

kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg

jag måste fråga en sak eftersom du verkar haj på detta Spango:

Det har hänt vid nåt tillfälle att när jag har använt rätt doctype och rätt mime.type så har det på vissa sidor visat ruteräss trots att jag har ställt in korrekta anvisningar. Sidorna ser likadana ut förutom texten. En gång fick jag ändra från lang:sv till lang: eng och flytta mimetype så de liksom "korsades" det vill säga att den som skulle vara till den ena fick jag använda till den andra.

Vad kan detta bero på? Är det själva inställningen på servern som i fallet ovan eller kan det vara nåt annat. Det blev helmysko....bara så där helt plötsligt....*funderar*:OO

Ruteräss? Låter nästan som om filen blivit kodad i DOS-format. Eller nån bugg i webbläsaren.

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)