webForumDet fria alternativet

Onlinekalender med automatisk påminnelse

Linux & BSD

7 svar · 380 visningar · startad av filipbh

Medlem sedan juli 2002405 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har en onlinekalender där man kan välja att få en påminnelse när man lägger in en post. Hur ska jag göra för att påminnelserna ska skickas ut automatiskt? Det jag har nu är en fil som kollar igenom alla händelser och om en påminnelse ska skickas så gör den det. Men då måste ju den filen uppdateras hela tiden... Kan man göra det så att det ligger en fil i databasen eller på servern som kollar utan att den filen måste vara öppen?

Tacksam för svar
Mvh
/Filip b

Medlem sedan jan. 20021 122 inlägg

Hur pass mycket kontroll har du över servern? Du är tvungen att köra ett externt program för att göra detta (om man inte, som sagt, uppdaterar sidan rätt ofta). Om det inte är din egen server prata med serverägaren om hur ni kan lösa det.

Jag har en egen server men det är inte där denna kalender ligger.. Kalendern ligger på b-one. Men går det att ha det programmet på min server och det länkas till b-one?

Det borde gå, så länge det går att komma åt databasen från den. Kör du linux på din server?

Så bra.. Ja, det gör jag.

Nu är jag inte så himla haj på cron, så jag refererar nog till linux-forumet, om du inte kan det själv. Vad du får göra är att lägga till ett cron jobb som schemaläggs till att köra ditt php-script varje nytt dygn. Borde vara något i stil med

schema.fil
1 0 * * * /path/till/något/som/kod/ditt/script

din-server# crontab schema.fil

Sen får detta rättas till av någon mer bevandrad i ämnet. :)

Tack så mycket.. Får testa det. Men jag är inte så bra på Linux, det är mest min bror som har hand om servern. Hör av mig om det inte fungerar ;)

Medlem sedan nov. 2000857 inlägg

Flyttas från PHP..

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)