webForumDet fria alternativet

Kommer inte åt internet i Mandrake

Linux & BSD

6 svar · 438 visningar · startad av SimOnline

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg
Frågan#1

Har nyss installerat Mandrake 10 på en gammal burk jag tänkte pröva att ha som webserver. Problemet är att jag inte kommer ut på internet. Datorn är kopplad till en kombinerad ADSL-router/modem från D-link. Jag kommer åt modemets webgränssnitt och de andra datorerna i nätverket, men inga hemsidor utanför nätverket. Övriga datorer i nätverket, som kör Windows, kommer ut på internet utan problem.

Hjälp!

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

kan du pinga IP adresser utanför ditt nätverk?

prova: ping 130.242.80.31

Om det funkar får du ta en titt i din resolv.conf

stoffe-2k skrev:

kan du pinga IP adresser utanför ditt nätverk?

prova: ping 130.242.80.31

Om det funkar får du ta en titt i din resolv.conf

Det går att pinga adresser som är utanför. Min resolv.conf ser ut så här:

nameserver 192.168.1.1

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

prova lägg till en rad med nameserver med externt IP nummer, tex. en av de som din D-link "router" har.

har du bredbandsbolaget kan du använda dessa:

nameserver 195.54.122.204
nameserver 195.54.122.200
nameserver 195.54.122.199
nameserver 81.26.226.3

får den IP av dhcp server glöm inte lägga till -R som argument till uppstarten av dhcpcd annars skrivs resolv.conf över med informationen från dhcp servern.

/etc/conf.d/net:

iface_eth1="dhcp"
dhcpcd_eth1="-R"

Så ser det ut i gentoo, ser nog ut liknande i Mandrake

stoffe-2k skrev:

prova lägg till en rad med nameserver med externt IP nummer, tex. en av de som din D-link "router" har.

har du bredbandsbolaget kan du använda dessa:

nameserver 195.54.122.204
nameserver 195.54.122.200
nameserver 195.54.122.199
nameserver 81.26.226.3

får den IP av dhcp server glöm inte lägga till -R som argument till uppstarten av dhcpcd annars skrivs resolv.conf över med informationen från dhcp servern.

/etc/conf.d/net:

iface_eth1="dhcp"
dhcpcd_eth1="-R"

Så ser det ut i gentoo, ser nog ut liknande i Mandrake

Jag hittar ingen conf.d under etc. Vad för IP-nummer ska jag lägga till? Jag har spray, och har prövat att lägga till det som står under Default Gateway i Modemets konfiguration, men det gör ingen skillnad.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

asså Gento o mandrake skiljer sig rätt bra med startup skripten vad ja vet

Medlem sedan maj 2000829 inlägg

Hej SimOnline

Vet inte om ditt problem har löst sig eller inte.

Du skriver:

Jag hittar ingen conf.d under etc. Vad för IP-nummer ska jag lägga till? Jag har spray, och har prövat att lägga till det som står under Default Gateway i Modemets konfiguration, men det gör ingen skillnad.

Du ska inte lägga till DefaultGateway i /etc/resolve.conf du ska lägga in din DNS adress/Nameserver.

Om du bli osäker på vad det är för IPnr du ska lägga till, logga in på en av dina windows maskiner som fungerar, starta en commandotolk, kör kommandot: ipconfig /all
Där ska det visas lite info om dina nätverksinställningar, en rad ska se ut så här ( om det är på svenska )
DNS-servrar . . . . . . . . . . . : xxx.xxx.xxx.xxx
Om du tar det ipnr som står där, lägger in det i filen /etc/resolve.conf så borde det lösa ditt problem.

Du kan även prova att pinga DNS adressen, så det inte är någon block i en brandvägg på linux maskinen eller din D-link router.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)