webForumDet fria alternativet

Nybörjare

10 svar · 648 visningar · startad av Ciliax

CiliaxMedlem sedan jan. 2004170 inlägg

Hallå alla glada...

Tänkte försöka lära mig Linux och valet har fallit på SuSe 9.2.

Jag kör i dagsläge XP och vill ha kvar även detta operativsystem på datorn. Jag har endast 1 hårddisk på datorn.

Vad jag förstår efter att ha läst lite på nätet så måste jag dela upp disken i flera delar, stämmer detta?

Finns det några bra sidor som beskriver detta förfarande?

Kan detta åstakommas med hjälp av Suses Installationsprogram?

Hur stor risk är det att saker å ting går åt pipan? Att mitt XP å all info på disken rasar totalt?

Tacksam för lite hjälp och råd..

MVH Ciliax

RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg

http://www-uxsup.csx.cam.ac.uk/pub/doc/suse/suse9.3/suselinux-adminguide_en/sec.i.yast2.proposal.html

Japp, du måste partitionera om disken, detta kan Yast utföra i samband med installationsprocessen (enligt länken).

Att hålla på och förändra i partitionstabeller på ett installerat system är definitivt en högriskoperation. Hur stor "risk" du tar är dock omöjligt att svara på. Nu är linuxinstallation en rätt enkelt, stoppa i skivan och svara på frågorna... ungerfär som med windows. ;)

Det du bör göra, och ska göra (detta är viktigt!!), är att ta backup på all viktig data innan du fortsätter med installationen.

Lycka till!! :stud

Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg

Om din XP-partition tar upp hela disken så måste du radera den och börja om från början. I alla fall utan specialprogram som partition magic eller liknande. Ett bättre alternativ är att köpa en till liten disk, de går att få för en bra bit under en tusenlapp idag.

Halloj....
Jag valde att börja om....
Det vill säga att göra en partikation på 10 gb för SUse och en på 70 till xp.

Jag isntallerade XP först....
sedan suse... som man skulle göra....

Allt funkade frid och fröjd.. tills...

... jag skulle börja uppdatera xp... med windows update... efter uppdateringarna så startar inte windows.... Detta problem har jag aldrig haft tidigare...

Kan detta bero på att jag nu har två OP i datorn?

Tacksam för hjälp...

Datorn måste varje gång startas om med "den senaste fungerande konfigurationen" trots att man inte gör några ändringar.....

SNälla hjälp någon!!!

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Det där har inget med linux att göra, lite fel forum va? ;)

Vet inte om jag håller med... felet uppstod ju på grund av linux installationen... Har aldrig i mitt liv haft dessa problem tidigare....

Nä, det har inget med linux i sig att göra. Frågan kunde lika gärna lagts i windowsforumet. Jag ser det som att det är ett problem med windows,,, men okej det spelar väl ingen roll ;)

Du har skilda partioner, inte sant? Hur bootar du linux respektive windows? Genom bootloader? Bootloadern (oavsett vilken) kan då behöva installeras om då det kan hända att windows kernel inte matchar det som bootloaders vill ha, efter din uppdatering av windows.

Japp jag har 2 partiifikationer....

Dessa bootas genom en meny som suse satt upp antar jag... Exakt hur detta funkar vet jag ej.

Hur installerar jag om denna bootloader?

Först bör du ta reda på vad det är för bootloader. Vad för loader som installeras som default i Suse vet jag inte, men är det lilo så anger du kommandot liloconfig i consol som root och följer anvisningarna. Se till att ha en bootdiskett till Suse först, så att du inte står där med 2 o-bootbara OS ifall du misslyckas första försöket ;)

ikarosMedlem sedan juni 2000114 inlägg

om du kan starta upp windows med "den senaste fungerande konfigurationen" så fungerar ju bootloadern, eller hur? det är windows det är fel på.

sen heter det partition, och inte partifikation eller något annat.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)