Jag har just installerat om XP och vill använda Samba (på FreeBSD) för att kunna ansluta servern (gamma) som nätverksenhet. Men när jag försöker ansluta till \\gamma så får jag fram en inloggningsruta (bifogar bild). Jag har prövat en rad olika användarnamn och lösenord som borde vara rätt, men jag kommer inte in.
Det funkade innan jag installerade om så jag anar att jag ställt in nånting nånstans på min XP-burk. Har någon en aning om vad det kan vara?
Problem med Samba
4 svar · 298 visningar · startad av Mr. N.
Intressantare att se vad det står i samba loggarna :)
/var/log/samba/log.nmbd
/var/log/samba/log.smbd
och /var/log/samba/log."netbios/ip" på XP datorn
Hmm, jag undrar hur jag fick det att funka förut, för nu satte jag ett lösenord (som tydligen inte fanns förut) i smbpasswd och nu funkar det. :r
Det är möjligt att jag loggat in som root eller nåt annat skumt...
Nej, jag gissar på att du tidigare kört med okrypterade lösenord (register hack i XP) då använder samba den vanliga lösenordsfilen på maskinen, för att kunna köra krypterade lösenord så måste man ange lösenordet med smbpasswd då bygger samba upp en egen lösenordsfil (kan inte använda Unix lösenordsfiler).
Jag körde med krypterade lösenord tidigare också, men den enda användare som hade lösenord satt i smbpasswd var root, alla andra var XXXXXXXXXXX. Så jag loggade antagligen in med root, sen sparade XP de inställningarna.