webForumDet fria alternativet

XP + Debian på laptop, Hur ska jag partitionera, andra problem?

Linux & BSD

5 svar · 274 visningar · startad av Freppa

Medlem sedan maj 20057 inlägg
Frågan#1

Har testat lite olika distar till och från.. Nu är jag sugen på att köra igång med linux igen, det var nog något år sen jag gjorde senaste resan :)
Lite grundläggande kunskaper finns..
Nu blir det Debian så får vi se hur det går, det ska för övrigt installeras på en laptop med 20gb hdd. Jag tänkte att linux skulle få 7gb utav dom men vet inte riktigt hur jag ska dela upp alla partitioner med storlekar och allt sånt.

256 i ram så jag antar att swapen blir på 500 men sen har jag ingen aning om hur jag ska göra?
Vad mer bövs och hur stora ska dom vara? /, /boot, /home osv..

Dessutom har jag aldrig installerat linux på en laptop, burkar det bli några problem jämfört med en stationär?
Trådlösa nätverk, några problem att få igång sånt?
XP ska installeras först så att inte Bill ställer till med några bootproblem :p

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Det allra enklaste för ett enanvändarsystem är att ha en partition för / plus swap. För ett fleranvändarsystem brukar man normalt separera partitonerna så att t.ex. /home, /var och /tmp ligger på separata partitioner. Ett tips är att du åtminstone skapar en partition för /home så att du kan installera om ditt system med home-partitionen intakt. Du kan även få förslag på partitionsschema under installationen. Du kan även läsa mer om partitioneringen i dokumentationen.

http://d-i.alioth.debian.org/manual/en.i386/ch06s03.html#di-partition
http://d-i.alioth.debian.org/manual/en.i386/apbs03.html

Medlem sedan maj 20057 inlägg

Ok, då blir det alltså
swap på 500 mb
/
/home

hur mycket utrymme behövs för att allt ska få plats i / utan att leva på gränsen? Vore ju tråkigt om det skulle visa sig att det behövdes mer efter ett tag..
Resterande utrymme blir sen /home

Brukar det dyka upp några problem när man ska köra linux på en laptop?
Det trådlösa nätverket är jag lite fundersam på hur det kommer att gå med, sitter ett D-Link DWL 650 pcmcia (pc-card) i nu som sköter den biten.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

För ett fleranvändarsystem brukar man normalt separera partitonerna så att t.ex. /home, /var och /tmp ligger på separata partitioner.

Brukar inte skapa en separat partition för /tmp, utan jag skapar en för /var och sedan pekar jag en symbolisk länk från /tmp till /var/tmp (anger relativ sökväg). Har gjort så på ett stort antal system som går i produktion och har aldrig upplevt några problem med att göra på det sättet.

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Robban skrev:

För ett fleranvändarsystem brukar man normalt separera partitonerna så att t.ex. /home, /var och /tmp ligger på separata partitioner.

Brukar inte skapa en separat partition för /tmp, utan jag skapar en för /var och sedan pekar jag en symbolisk länk från /tmp till /var/tmp (anger relativ sökväg). Har gjort så på ett stort antal system som går i produktion och har aldrig upplevt några problem med att göra på det sättet.

Jo, det var nog ett dåligt exempel att ta med /tmp. Brukar också skapa en symbolisk länk mellan /tmp och /var/tmp och har inte heller upplevt några problem med det. Huvudsaken är ju att man väljer ett partitionsschema som passar till de uppgifter som systemet är tänkt att utföra.

Medlem sedan juli 2003169 inlägg

Trådlöst nätverk kan du få problem beroende på vilken kärna du kör samt vilken dist. Kolla Debians hårdvarustöd och försök hitta din hårdvara. Annars kan du alltid kika här och se om du hittar din dator och välj distribution därefter http://www.linux-laptop.net/.

Själv har jag en HP dv4054 och jag valde att installera den på Ubuntu som har otroligt bred hårdvarustöd just för laptops. Ubuntu bygger dessutom på Debian så du får på köpet det omtalade paketeringssystemet. ;)
Ubuntu hittas här: http://www.ubuntulinux.org/

Men lyckas du installera Debian och få igång allt så skriv gärna hur det har gått.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)