Tjena!
Har funderingar på att rigga en Linuxserver på en av mina gamla datorer, men vet inte riktigt vad jag skall välja för att det ska gå hyffsat enkelt för mig som nybörjar på linux?
Någon som har tips om vilken dist jag skall använda mig av, det finns ju ett par, så att säga!
Vill kunna köra ftp, ssh, webserver, mysql, samba, php, python.
Någon som kan tipsa om fler bra saker att installera på en gång, eftersom det är första gången jag ens funderar på Linux installation???
Tacksam för alla svar jag kan få!
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg En bra distribution för Nybörjar (och även för andra :) ) är Mandrake Linux eller som dom numera heter Mandriva Linux.
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg Fedora Core är ett annat bra alternativ. Det är i princip RedHat för fri nedladdning.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Jag kör med slackware på på min server. Tog en kvart att installera eftersom jag skippade grafikservern (finns ingen anledning att ha ett skrivbord på en server, det tar bara plats). Installationen har tuffat på nu i ett halvår utan problem :)
Det finns ett gäng olika som man startar direkt från CD/DVD och sen administrerar från ett webb gui de är lämpliga att börja med :)
Igentligen handlar det nog bara om hur villig man är att läsa och söka på internet. Jag började med Redhat(Fedora Core) en ganska lätt dist med stor spridning. Dock bytte jag för något år sedan till Gentoo för att jag ville testa en lite mera avancerad dist.
Så ta en dist ur högen och börja med den tycker jag. Google är din vän!
Hej igen!
Jag har nu installerat och kör SUSE 9.2 och det fungerar fram tills nu utan större problem!
Har en del saker kvar att installera dock, men det skall nog lösa sig det åxå!
Tack för hjälpen!
kör ingen servd (hehe) på en desktop-dist, det är kasst kan jag lova. kör någon bantad dist som CRUX.
Hej på er
Måste självklart lägga mig i denna intressanta diskution, som förvisso är väldigt återkommande.
Alla har vi våra egna favorit distar som vi vill putta ut i rampljuset. Men som med allt annat, allt kan vara rellativt beroende på vad man vill använda disten till.
Kalleballe-4 har skrivit att det inte är något ide att köra en server med en "desktop-dist" , håller förvisso med honom lite granna. Men Suse 9.2 går aldeles utmärkt att banta ner till en liten server. Kanske inte håller för att serva en 200-300 klienter, men det gör nog ingen dist, behöver nog en kraftigare maskin, fetare lina =) .
Jaja,, slut med allt dravell från min sida, självklart så har jag ett förslag, HuggerFanta frågade efter en Linux-dist, jag kommer inte rekomondera en Linux-dist.
Jag tycker att FreeBSD är ett väldigt bra alternativ, enkelt, stabilt, säkert och bra dokumenterat.
Det sistnämnda slår högt, de har väldigt bra dokumentation, både för installation och hur man sätter upp olika tjänster mm.
Det var mitt förslag.