Jag har installerat fedora på en maskin som körde Win 2003 innan. Makinen har ett fast ip som är konfigurerat.
Problemet är att PCn inte kommer ut på nätet och nätet kommer inte åt den. Den kan inte äns pinga default gateway, min ISP är BBB.
Det roliga är att om jag sätter in PCn i det interna nätet där jag har DHCP så fungerar det kanon.
Jag har altså en DMZ-zon där jag har mina "Internet-serverar" och från de andra servrarna kan jag komma åt den.
Är det någon som har någon anrning om vad jag gör för fel???
Jag vet inte exakt hur det är i fedora, men med 'netconfig' i konsolen kan man ange om man ska ha statisk IP eller dhcp, samt gateway m.m.. Av det du skriver verkar det som att fedora sätter som dhcp default?
Fedora är nästan idenstisk med RedHat.
Har testat netconfig men det verkar inte hjälpa. Det som är lite lustigt med bredvbandsbolagers ipn är att de inte är innom samma subnet som mina fasta IP tex:
Mitt fasta IP : 213.115.151.4
Subnär mask: 255.255.255.240
Default GW :213.115.254.34
Så jag tycker ju inte att det är så lustigt att jag inte kan ping Default GW men det går fint i Windows server 2003.
Jag brukar köra nedanstående shellscript för att rensa alla regler i brandväggen på Fedora. Per default startas den och reglerna kan vara ivägen vid felsökning.