webForumDet fria alternativet

installera program...

2 svar · 343 visningar · startad av Pike

PikeMedlem sedan nov. 200452 inlägg

Hejsan!
Hur ska man göra för att installera program som jag har laddat ner från någon webbsida?
Jag har laddat ner filen "install_flash_player_7_linux.tar.gz" men vet inte hur jag ska installera det. Och vilken mapp ska jag installera det i?

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag såg att du körde Mandrake i din förra tråd. Det bör väl finnas en pakethanterare även för Mandrake så det bästa är väl att installera genom den. Men du kan även installera från source genom att endera (som root) peta in filen under /usr/local/src och packa upp där + köra configure - make - make install, beroende på vad som sägs i readmefilen som man alltid ska konsultera innan man installerar ett program. Vill du bara ha programmet lokat för användaren så kan du göra detsamma men i en lokal katalog i användarens katalogstruktur. Det senare skiljer sig lite beroende på hur programmet behöver systemfiler och sådant så det kan hända att man även där behöver vara su, återigen - konsultera readme. Sammanfattningsvis - det är enklare att använda den för distributionen rekommenderade pakethanteraren och det bör väl vara rpm för Mandrake, antar jag.

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Jag antar att du har laddat ner flash player från Macromedias sida. Då är det bara att packa upp filen och installera med flashplayer-installer. Det finns även en readme-fil som beskriver hur man installerar.

122 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)