webForumDet fria alternativet

Frågor ang. RedHat 9 + Gnome

5 svar · 342 visningar · startad av medialabs

medialabsMedlem sedan mars 20023 686 inlägg

Jepps,

Har installerat RedHat 9 och använder Gnome. Nu till mina frågor.

1. Går det att få fram ikoner till skrivbordet som "Den här datorn", "Nätverket"? Nu ligger ju redan "Hem", "Börja här" och "Papperskorgen" på skrivbordet men undrar om det finns något liknande för dem där andra?

2. Gnome känns lite resurskrävande på datorn. Det är en 300 Mhz med 128 Mb-ram. Är på jakt efter tips på att höja prestandan och om möjligt skära ned på det grafiska en liten bit. Kanske nått mindre krävande Tema eller nått?

3. Services! Ser att mycket startas när jag startar burken. Använder inte så mycket på burken, den används nu för att surfa och editera dokument. Alltså ingen server eller nått. Vilka services kan stängas av?

4. Hur kollar jag upp vilken version av Gnome som är installerad? Och viktigas av allt. Hur uppdaterar jag i så fall till senaste versionen som är Gnome 2.10?? Här skulle steg-för-steg guidé vara oumbärlig!

Återkommer säkert snart med fler frågor. :)

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Sist jag körde grafiskt (KDE) på en 333MHz med 128Mb ram blev det plågsamt trögt. Jag kan tänka mig att det är ännu värre med GNOME. Jag testade då BlackBox och blev glatt överraskad av skillnaden i prestanda. Visserligen försvinner allt lull-lull, men å andra sidan handlar det bara om att ställa om sig i hur man arbetar. Numera kör jag med Fluxbox - oavsett vilken prestanda burken har

Så mitt råd är att byta fönsterhanterare till Fluxbox eller liknande på en så gammal burk :)

Det roliga är att när jag hade Windows Xp Pro +SP2 installerat på datorn så flöt allt på hur bra som helst.

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har inte testat på en så pass slö dator, men Xfce är iaf. snabbare än både Gnome och KDE.

http://www.xfce.org/

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

medialabs skrev:

Det roliga är att när jag hade Windows Xp Pro +SP2 installerat på datorn så flöt allt på hur bra som helst.

Ja det var ju en udda iakttagelse. Själv har jag den omvändna erfarenheten på den 333MHz'aren jag nämnde, även med KDE. Men men. Det kan ju skilja på andra saker som grafikkort m.m

Ivf så lär du märka en skillnad om du byter fönsterhanterare till en lättviktsvariant som både jag och muskot nämnt. Andra kanske kommer med fler förslag.

Installerade Fedora Core 3 och blev glatt överraskad! Installationen gick utan problem. Lika bra som med RedHat.

Bättre och snyggare start av Fedora + uppdaterade fönsterhanterare, Gnome 2.8

Har nu hittat den perfekta Linux varianten. :)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)