SunixMedlem sedan juli 2004310 inlägg Hej!
Suck nu har jag försökt installera FreeBSD som jag vill ha det men allt bara funkar till 90% om man säger så.
Jag har installerat och portsat hem lite fluxbox.
1. Musen funkar inte (Dell med skrollhjul) Har testat alla varianter vid installationen.
2. startx ser förjävligt ut. Mintgröna fönster, 3st, och en gallerbakgrund. Johodå, behöver hjälp med detta också.
Annars funkar det bra i terminalläge.
hjälp hjälp hjälp!
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg Du har använt "Xorg -configure" när du konfigurerade X, eller hur?
1.
Pröva att lägga till "Buttons" och "ZAxisMapping" i din /etc/X11/xorg.conf, så att det ser ut ungefär så här (starta om X för att ändringarna ska gälla):
Section "InputDevice"
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "auto"
Option "Device" "/dev/sysmouse"
Option "Buttons" "5"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection
2.
Är fluxbox installerat? Hur? Genom ports? Om det är installerat så lägger du till "exec fluxbox" i din ~/.xinitrc fil (och om du inte har filen så skapar du den). Bara "fluxbox" borde nog också fungera.
SunixMedlem sedan juli 2004310 inlägg Jag ska bar säga att jag är newbie på detta med BSD.
1. Musen har jag fixat, tror jag.
2. jo jag kan starta x med startx och jag tror det är fluxbox som startar.
fluxbox är installerat via ports.
Jag har en .xinitrc fil som innehåller exec fluxbox
Menyn i fluxbox innehåller nästan ingenting dessutom ser jag inte taskbar och fluxbox är gräsligt ful med rutnät som bakgrund.
Har det med grafikkortsdrivare?
Måste man ha KDE eller GNOME som desktopenviroment för att kunna köra fluxbox ?
Sedan undrar jag hur jag vet att ett prg är installerat och hur jag startar det? hmm jag menar inte riktigt så utan lite mer allmänt om hur strukturen är uppbyggd! Starta prg vet jag hur man gör men, ja , du förstår
Redigerat 14:32
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg
Sunix skrev:
Menyn i fluxbox innehåller nästan ingenting dessutom ser jag inte taskbar och fluxbox är gräsligt ful med rutnät som bakgrund.
Har det med grafikkortsdrivare?
Rutnätet betyder att du inte har satt någon bakgrund på skrivbordet, det kan du använda t.ex. programmet feh till att göra, eftersom fluxbox (mig veterligen) inte kan sätta en bakgrund själv. Läs dokumentationen till fluxbox, så borde det klarna.
Sunix skrev:
Måste man ha KDE eller GNOME som desktopenviroment för att kunna köra fluxbox ?
Nej, absolut inte.
Sunix skrev:
Sedan undrar jag hur jag vet att ett prg är installerat och hur jag startar det? hmm jag menar inte riktigt så utan lite mer allmänt om hur strukturen är uppbyggd! Starta prg vet jag hur man gör men, ja , du förstår
"Alla" exekverbara filer som hör till program du installerar hamnar i /usr/local/bin, eller möjligtvis i /usr/X11R6/bin om det är fönsterhanterare och dylikt. Där kan du titta. Ett annat tips är att kolla i pkg-plist -filen som finns i varje katalog för varje applikation i ports.
För att se alla installerade program samt en kort beskrivning, använd:
# pkg_info
Det förutsätter dock att du använt pkg_add eller ports för att installera programmet.
SunixMedlem sedan juli 2004310 inlägg Ok! då ska jag kolla i usr/local/bin och testa pkg_info
Nu har jag gjort en ominstallation med base och ports och x11. Sedan skrev jag, utan att confa, startx och då ser det precis ut som det gjorde när jag trodde jag hade fluxbox. OBS jag har inte portsat fluxbox då! Titeln i fönstren är twm om jag inte minns fel.
Jag är väldigt tacksam att jag kan fråga er unixexperter om detta och jag hoppas att ni vill svara på mina "dumma" frågor!
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Det är inga problem att lägga in bakgrunder till fluxbox. Att det finns verktyg till detta var en nyhet för mig, då jag brukar editera config-filerna direkt (var du hittar dem i freeBSD är jag dock osäker på). I en fil som heter "menu" kan man lägga till vilka program man vill få snabb åtkomst till via högerklick på skrivbordet. Under en katalog som heter "styles" finns olika teman och det är bara att välja vilket man ska ha och editera in sin bakgrund med "root commands" i rätt fil:
exempel som jag använt:
rootCommand: display -window root /home/pew/desktoppics/fantasytower.jpg
Men finns det tools för detta är det kanske bättre att använda dessa.
Att det saknas taskbar al'a windows är väl skönt? Med en schysst bakgrundsbild är det i mitt tycke underbart att slippa såväl ikoner som en förfulande taskbar.
Men är det inte din grej, kan du alltid byta fönsterhanterare till exempelvis KDE.
SunixMedlem sedan juli 2004310 inlägg Grejen är att jag verkar inte få igång fluxbox utan nån standardX11 eller nåt?!??!
SunixMedlem sedan juli 2004310 inlägg Kan det ha med att jag kör xorg ?
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg För att byta fönsterhanterare kan du köra "xwmconfig" (om den nu fortfarande heter så).
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg Sunix, du är förvirrad. Om du startar X utan att ha någon fönsterhanterare installerad så startas twm, vilket är det som följer med X.org. Om du ska installera fluxbox så:
pkg_add -r fluxbox
samt lägg till exec fluxbox i din ~/.xinitrc.
SunixMedlem sedan juli 2004310 inlägg Jag vill bara ha igång fluxbox huäääää :)
SunixMedlem sedan juli 2004310 inlägg Oelbal -> ok men jag gjorde det förra installationen och det var fortfarande Twm som startade när jag skrev startx
Hmm undrar vad jag gjorde för fel.
Och , Ja, Jag e förvirrad eftersom jag e helt ny på unix o sånt!
Jag ska testa det du skriver oelbal.!!! Tack
SunixMedlem sedan juli 2004310 inlägg Hmm efter jag pkg_add fluxbox så laddas paketen ner till ...... ? och ska jag sedan packa upp dem eller ska jag gå till ports/fluxbox och skiva make install ??
Eller ??
Håll ut!
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg Om du har gjort
# pkg_add -r fluxbox
så är allt klart. Du behöver inte installera något mer. Ändra bara i din /home/sunix/.xinitrc och lägg till fluxbox eller exec fluxbox.
Förresten, vad får du om du skriver:
# which fluxbox
Samt:
# echo $PATH
SunixMedlem sedan juli 2004310 inlägg which fluxbox så får jag command not found
echo $PATH ->
/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/usr/games:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/X11R6/bin:/root/bin
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg Då är inte fluxbox inne.
Har du kört pkg_add -r fluxbox?
Om du gjort det så testa:
# rehash
# which fluxbox
Vad ger
# uname -a
Förresten?
SunixMedlem sedan juli 2004310 inlägg Efter rehash så får jag /usr/X11R6/bin/fluxbox med which fluxbox
uname -a ger:
FreeBSD txs 5.3-RELEASE FreeBSD 5.3-RELEASE #0: Fri nov 5 04:00:12 utc 2004 root@harlowe.cse.buffalo.edu: /usr/obj/usr/src/sys/GENERIC i386
Typ!
Vad är rehash??
och vad gör jag nu? är det xinitrc som ska modifieras?
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg Rehash gör så att din shell (tcsh) läser in allting på nytt, väldigt förenklat förklarat.
Japp, nu är det .xinitrc som som ska modifieras, instruktioner finns ju lite överallt i den här tråden, så det måste jag väl inte förklara igen. :)
SunixMedlem sedan juli 2004310 inlägg Nej jag tror inte det :). Du jag undrar om det inte finns en .xinitrc i /etc/X11/ också som gäller alla anv på datorn ska man ändra den eller den i ~?
Sen undrar jag bara en sak till och det är xorg -configure. Ska det köras eller? för just nu finns ingen X11.conf eller Xinitrc !
Ska man starta allt med startx till slut ??
Många frågor men så slipper du förhopningsvis fler sen!
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg Du ska köra Xorg -configure, ja. Det kommer att dyka upp instruktioner på skärmen om vad du ska göra. Den generar xorg.conf, som du sedan ska flytta över till /etc/X11.
.xinitrc finns inte från början, den får du skapa själv. Jag är dock rätt osäker på om det finns någon som gäller för alla användare, det låter jag vara osagt.
Enklast är väl att göra så här (förutsatt att du gör allting som root):
# Xorg -configure
# cp /root/xorg.conf.new /etc/X11/xorg.conf
# echo "/usr/X11R6/bin/fluxbox" > ~/.xinitrc
# chmod +x ~/.xinitrc
När du är klar startar du alltihop med "startx". Observera att detta är för root, du får göra en likadan .xinitrc för varje användare och lägga den i deras hemkatalog om du vill att fluxbox ska starta när dom kör startx.
Nu måste jag tyvärr försvinna bort en stund, men glöm inte att det finns en bra handbok på FreeBSD.org, där står det mesta. Det viktiga är att du inte ger upp, rätt som det är så trillar polletten ner, och då är allting busenkelt.