pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg Hej,
Svårt att veta om denna fråga hör hemma här eller under HW, men men....
En av windows-burkarna hemma behöver bytas ut, tiden har nog runnit ut för den...
Och windows i alla dess former och numera lite olika varianter linux är det jag utveckar sw för på jobbet. Så där har jag väl ganska bra koll. Så då tänkte jag mig att en MacMini hemma vore ju kul. Mac har jag nästan bara sett på bild, så därför min lite korkade fråga:
- Hur minneseffektivt / slösnade är OS X ?, dvs hur mycket är 256MB eller 512 MB? Jag menar en winXP med extra allt kommer ju inte så långt med 256, medans samma maskin med en linux dist med ganska slimmad fönsterhantering kan springa varv runt det mesta ;). Jag menar när jag köper en Mac så är det natruligtvis bäst att kräma på för allt vad plånboken håller, men tyvärr så finns det ju andra saker som också kostar pengar.
Hopas jag inte tråkade ut er med mmittt långa meningslösa pladder.
/pebi
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Kör man Mac vill man ha mycket RAM. 512, alltså. (Eller mer ;) )
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Håller med, MacOS X fungerar med 256MB men skall man göra något vettigt så gäller minst 512MB.
pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg OK, vettigt och vettigt.
Datorn hemma är väl mest en webbrowser och mailklient, men det skall ju funka. Och om jag dessutom kan lära mig hur en mac ser ut i verkligheten så är det ju bra.
Dessutom är den ju snygg!
Så, så får det bli, en MacMini med 80G disk, 512M ram och wlan kort.
Tack för kommentarerna. /pebi
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg Innan du handlar kanske du ska tänka över om du inte ska köpa ram-minnet från nån annan än apple store (om det nu är där du handlar burken). Apple store är kända för att ta dyra priser för minnen.
Nog för att jag tror att en prissänkning är på väg. Kanske till och med har genomförts redan(?)
Slutligen så har apple även fattat att det inte funkar med 256MB RAM som standard och ska, vad jag har hört, därför börja med 512 i sina nya burkar.
btw. mini-macen är inte bara snygg, den är förbannat knäpptyst också ;P
pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg Så, nu är den beställd. Och när jag ändå ruinerade mig så passade jag på att beställa en iPod också. Så den gamla mp3 spelaren för följa med den gamla PIII till elektronikens ålderdomshem, eller var de nu tar vägen.
Så snart kommer jag att tillhöra de vackra och hippa människorna med en Mac hemma och som lyssnar på sin musik genom vita hörlurar :-) Jag kommer förmodligen att bli erbjuden jobb på MTV.....
/pebi
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg Du kommer troligen att inse att du vill ha ett par Koss the plug eller ett par fint slutna sennheiser i stället när du märker hur obekväma och tryckfattiga de vita lurarna är ;)
Men visst kan man ha dem för att de är snygga :)
JusticeMedlem sedan feb. 200544 inlägg
bassebhu skrev:
Du kommer troligen att inse att du vill ha ett par Koss the plug eller ett par fint slutna sennheiser i stället när du märker hur obekväma och tryckfattiga de vita lurarna är ;)
Jag köpte ett par Koss, The Plug idag. Efter några timmars prövande så har jag konstaterat att man får ha jäkligt stora öron om man skall få dem att sitta riktigt.
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Justice skrev:
bassebhu skrev:
Du kommer troligen att inse att du vill ha ett par Koss the plug eller ett par fint slutna sennheiser i stället när du märker hur obekväma och tryckfattiga de vita lurarna är ;)
Jag köpte ett par Koss, The Plug idag. Efter några timmars prövande så har jag konstaterat att man får ha jäkligt stora öron om man skall få dem att sitta riktigt.
Det är lite bök i början och man tänker, va fan har jag köpt. Men om man gör rätt så får man en väldigt fin ljudbild med power och dämpning av omgivningen. Jag kör till och med med EQ för att få ner lite bas i iPoden. "Akustisk"-EQ-läget har schysstast frekvensbild i pluggen tycker jag. Följ guiden som finns med lite gömd. Pressa ihop och tryck in bara :) som en vanlig industriplopp :) när de väl sitter så sitter de och jag har inte särskilt stora öron hehe. Men de blir mjukare och bättre/lättare att få till med tiden.
bassebhu skrev:
Justice skrev:
bassebhu skrev:
Det är lite bök i början och man tänker, va fan har jag köpt. Men om man gör rätt så får man en väldigt fin ljudbild med power och dämpning av omgivningen. Jag kör till och med med EQ för att få ner lite bas i iPoden. "Akustisk"-EQ-läget har schysstast frekvensbild i pluggen tycker jag. Följ guiden som finns med lite gömd. Pressa ihop och tryck in bara :) som en vanlig industriplopp :) när de väl sitter så sitter de och jag har inte särskilt stora öron hehe. Men de blir mjukare och bättre/lättare att få till med tiden.
Jag har suttit med det i några timmar till nu och det börjar bli lättare, så jag hade nog mest bara lite brist på tålamod.. :) Vänster plugg vill dock fortf. inte som jag tycker.
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg jee, det är lätt att man få in den och sedan puffas den liksom utåt eftersom, men det ger med sig med tiden. proppen måste långt in så att den kan svälla ordentligt och sluta till.
bassebhu skrev:
jee, det är lätt att man få in den och sedan puffas den liksom utåt eftersom, men det ger med sig med tiden. proppen måste långt in så att den kan svälla ordentligt och sluta till.
Och när man väl får in den så pass bra så känns man ljudets kraft.. :) Hehe. Skitbra nu.. :)