webForumDet fria alternativet

smb- och smp-stöd i debian

Linux & BSD

11 svar · 342 visningar · startad av greymane

Medlem sedan juli 2001711 inlägg
Frågan#1

Jag installerade nyligen Debian woody och insåg att jag inte kan köra samba eftersom det saknas stöd i kärnan. måste jag verkligen kompilera om kärnan för att få rätt stöd? skulle gärna slippa..
vidare har jag en dualmaskin och skulle därför också vilja ha smp-stöd. samma problematik som ovan gäller här.

smb-stödet är viktigast, smp kan jag klara mig utan om det kräver att jag kompilerar kärna själv.

tacksam för hjälp!

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Har aldrig hört talas om att samba behöver "stöd i kernel", det är väl bara att installera samba paketen eller kompilera upp det själv.

SMP stöd däremot behöver kernel supporta, dom flesta dist. har kernel paket med stöd för SMP så det skall bara vara att installera rätt kernel och boota om maskinen med den kerneln.

när jag försöker smbmounta får jag följande:

ERROR: smbfs filesystem not supported by the kernel
Please refer to the smbmnt(8) manual page
smbmnt failed: 255

hur svårt är det att byta kernel? apt-cache search ger följande resultat:

kernel-headers-2.4.16-686-smp - Linux kernel headers 2.4.16 on PPro/Celeron/PII/PIII SMP
kernel-headers-2.4.18-686-smp - Linux kernel headers 2.4.18 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV SMP
kernel-image-2.4.16-686-smp - Linux kernel image 2.4.16 on PPro/Celeron/PII/PIII SMP.
kernel-image-2.4.18-686-smp - Linux kernel image 2.4.18 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV SMP.
kernel-pcmcia-modules-2.4.18-686-smp - Mainstream PCMCIA modules 2.4.18 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV SMP.
kernel-headers-2.4.18-1-686-smp - Linux kernel headers 2.4.18 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV SMP
kernel-image-2.4.18-1-686-smp - Linux kernel image 2.4.18 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV SMP.
kernel-pcmcia-modules-2.4.18-1-686-smp - Mainstream PCMCIA modules 2.4.18 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV SMP.

kan jag använda nåt av det? Jag har Celeron 433 mhz

Medlem sedan juni 2003372 inlägg

Det finns färdiga smp kernels i både woddy, sarge och sid.
Gör en sökning på följande så får du en lista på vad som finns.

apt-cache search kernel-image smp

/r
du hann visst före med flera minuter =)
kernel-image-2.4.18-686-smp är väl den som ser ut att passa bäst.
När du installerar en ny kernel så får du ett antal frågor du svara på och efter det ska det vara confat för att boota på den nya kärnan.
Använder du lilo eller grup?

det låter bra.

jag vet faktiskt inte om jag använder lilo eller grub.. debian skötte det där själv under installationen. hur tar jag reda på det?

Låter som du har lilo, det är den som kommer default med woddy.
1. För lilo bör du kolla igenom och se till att initrd=/initrd.img finns med i sektionen image=/vmlinuz i /etc/lilo.conf
(och kolla så att initrd.img länkar till rätt img i /boot)
2. Se till att allt är som det ska genom att köra kommandot "lilo".

är det inte svårare än så? :)

om det skulle bli fel nånstans, finns det nån "ångrafunktion" då? :)

Ja, plocka inte bort din nuvarande kärna. Ifall det skulle va nåt som inte fungerar så bootar du på den och rättar till vad som nu var fel med den nya.
Jag tycker Grup är att föredra, den är smidigare i hanteringen med nya/gamla kärnor och känns mer solid.

ok, det låter ju bra :)
hur gör jag för att få med smbfs-stöd i den nya kärnan?

Börja med att kolla om den hittar smbfs modulen för din kärna:
$ locate smbfs |grep `uname -r`

Om den då finns med där så kan du kolla om den är laddad genom:
$ lsmod |grep smbfs

Är den då inte laddad kan du modproba den med:
$ modprobe smbfs

Testa sen att mounta dina shares.
Fungerar det som det ska sen kan du lägga till smbfs i /etc/modules så laddas den varje gång datorn bootar.

den hittar inte smbfs. vad gör jag då? Går det att ladda ner en modul och ladda in den sen?

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Riktigt säker på att inte modules finns? Det brukar nämligen finnas moduler till det mesta i de kärnor som skeppas med Debian. Vad får du för svar om du kör locate smbfs och sedan uname -r? Om du då hittar modulen för den version av kärnan du kör är det bara att fortsätta med råd 2 och 3 i Aleph_Ones post.

Vill du sedan att modulen ska laddas per automatik när du startar systemet kan du lägga till modulnamnet i filen /etc/modules.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)