webForumDet fria alternativet

Tänkte testa Linux..

16 svar · 571 visningar · startad av bluxbluxo

bluxbluxoMedlem sedan okt. 20034 048 inlägg

Tänkte nu att våran gamla dator skulle få smaka lite linux för jag vill testa något nytt. :e

Men vad rekommenderar ni för något jag börjar med? Jag har läst att Mandrake och RedHat är bra för nybörjare. Vilken version skulle passa bäst med detta:
P2 233Mhz
128mb ram-minne
3gb hårddisk +4gb hårddisk
Och 2mb grafikminne som är intrigerat.

Helst så vill jag ha på svenska nu om det finns det. :)

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

De flesta distributioner skulle nog passa din konfigurering. 'På svenska' skulle inte jag rekommendera (om det ens finns någon fönsterhanterare som stödjer det). Däremot finns det en hel del tutorials på svenska.

Okej.

Det som vi har liggnas på hårddisken är Mandrake Linux 9.1 så ska jag köra på den? :)

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Ja, varför inte? Av de vanliga stora distarna är 'svårighetsgraden' numera ungefär lika och det som käkar prestanda är fönsterhanteraren. Blir det segt är det bara att testa en lättviktare som exempelvis 'fluxbox'.

pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg

Jag kör Mandrake 10.1 på en PII 233.
Den snurrar på fint, jag gör iofs inget krävande på den.
Mest som browser och mailklient
Jag tyckte den blev klart bättre till 10, (det var nog iofs mest fönsterhanteringen, så om du tänkte byta den ändå..) så jag tycker du skall ladda hem 10.1 istället för att köra in din 9.

Eller testa ngn annan distr. Men jag gillar Mandrake, funkar bra för mig.

/pebi

Har installerat Mandrake 9.2 nu. Men när jag ska starta upp datorn så kommer det upp något med "localhost login". :l
Hur kommer jag förbi det? Jag har testat med andvändarnamnet men det fungerar inte.

pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg

Hmm, det verkar ju vara ett tag sedan du frågade, så förhoppningsvis har det löst sig.
Men om inte:
username lär väl vara root och password valde du troligen under installation. Så brukar det iallafall vara i de distar jag kört installation på.

/pebi

Löst sig? Nej då! :e

Men jag har googlat lite och fått fram att man ska skriva root som andvändarnamn. Men jag kan inte skriva något på password, Hur än jag tycker på alla tagenterna så kan jag inte. :l
Eller är det något med säkerheten att man inte kan skriva in något på password?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Jag sätter en femma på att du visst kan skriva lösenord, men att det däremot inte syns på skärmen att du gör det. ;)

Jag testade faktist att skriva root-lösenordet fast det inte blev något '*******' men det fungerade inte.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Om du sumpat root-lösen är det nog enklast att installera om operativsystemet, är jag rädd.

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Nu vet jag inte hur det är med Mandrake men i vissa distributioner som Ubuntu är inte root-kontot aktiverat från start. Om det är grafisk inloggning så kan det även vara så att root-användaren är spärrad från att logga in i den grafiska miljön. Fick du inte skapa någon användare under installationen? Man brukar få göra det eftersom man inte skall använda root-kontot till mer än rent systemadministrativa uppgifter.

Jag har satt ett root-lösenord och gjorde en användare. Men jag får aldrig en grafiskinloggning utan det sker i dos-miljön.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

DOS finns inte under Linux, terminalläge heter det ;)
Du startar GUI:t med kommandot startx.

lazatMedlem sedan mars 2001308 inlägg

logga in med din andra användare dvs inte root.
när du är inloggas så skriv su för att switcha till root.

spango skrev:

DOS finns inte under Linux, terminalläge heter det ;)

Same shit, diffirent name. ;)

Mitt tålamod sprack så jag lag in Win 2000 pro. Men kan det vara något med när jag lag in Mandrake och skulle "testa" upplösningen o det, och att det inte fungerade när jag testade utan jag fick ett litet felmeddelande.
För jag testade med att skriva in startx men det vart något fel då.

dah, lite luddigt förklarat :e

Testade Ubuntu igår kväll men det gick inte heller så bra. :l
Jag vet att den stannade vid 93% och det stod "Restaring sytem" eller något liknade. Jag låtte det stå i 10min ungefär men det hände inget och då stängde jag av datorn och satte igång när Ubuntu "startar" så blir det bara skärmen svart och börjar blinka, Som inte ubuntu hittar skärmen. x(
Kan det vara mitt grafikort (S3 Trio64) som spökar tro?

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)