webForumDet fria alternativet

"mount /mnt/cdrom"

13 svar · 667 visningar · startad av Liberty

LibertyMedlem sedan dec. 200483 inlägg

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hdc, or too many mounted file systems.

När jag skriver "mount /mnt/cdrom" så mottar jag ovan citerat felmeddelande i konsollen. Detta ställer till problem främst i gnome eftersom jag i det grafiska gränssnittet inte kan skriva lösningen, mount /dev/hdc /mnt/cdrom.

Är det någon som har en susning om hur jag blir fri från detta problem?

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: "mount /mnt/cdrom"

Jag tror nästan du får specificera vilka versioner av linux-dist, gnome, etc, du använder. I Fedora Core med Gnome 2.8, sker monteringen helt automatiskt.

Liberty skrev:

Detta ställer till problem främst i gnome eftersom jag i det grafiska gränssnittet inte kan skriva lösningen, mount /dev/hdc /mnt/cdrom.

Varför kan du inte det? Det borde ju gå lika bra att skriva detta i en vanlig xterm, som från konsollen när du inte är inne i X.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Re: "mount /mnt/cdrom"

Liberty skrev:

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hdc, or too many mounted file systems.

När jag skriver "mount /mnt/cdrom" så mottar jag ovan citerat felmeddelande i konsollen. Detta ställer till problem främst i gnome eftersom jag i det grafiska gränssnittet inte kan skriva lösningen, mount /dev/hdc /mnt/cdrom.

När du bara skriver "mount /mnt/cdrom" så kommer mount-kommandot att kolla i din /etc/fstab-fil och mounta enheten med det filsystem och de instruktioner du har angivit där.

Hur ser din /etc/fstab-fil ut? Eftersom cd-rom:en bör vara /dev/cdrom men du egentligen (enligt din text ovan) vill mounta /dev/hdc så kan det ju vara så att du måste ändra din fstab så att /mnt/cdrom mountas till rätt enhet.

Så här ser raden för cd-rom ut i min fstab:

/dev/cdrom    /mnt/cdrom      udf,iso9660       noauto,owner,kudzu,ro 0 0

Re: Re: "mount /mnt/cdrom"

sgtpepper skrev:

Liberty skrev:

När du bara skriver "mount /mnt/cdrom" så kommer mount-kommandot att kolla i din /etc/fstab-fil och mounta enheten med det filsystem och de instruktioner du har angivit där.

Hur ser din /etc/fstab-fil ut? Eftersom cd-rom:en bör vara /dev/cdrom men du egentligen (enligt din text ovan) vill mounta /dev/hdc så kan det ju vara så att du måste ändra din fstab så att /mnt/cdrom mountas till rätt enhet.

Så här ser raden för cd-rom ut i min fstab:

/dev/cdrom    /mnt/cdrom      udf,iso9660       noauto,owner,kudzu,ro 0 0

/dev/hdc /mnt/cdrom iso9660 noauto,users,umask=0222,ro 0 0

Så där ser min fstab ut just nu. Denna skrev jag efter vissa instruktioner från en @ i #linux på efnet.demon.co.uk. /dev/hdc är som bekant det filsystem som cdrom använder sig av.

Re: Re: "mount /mnt/cdrom"

UlfT skrev:

Jag tror nästan du får specificera vilka versioner av linux-dist, gnome, etc, du använder. I Fedora Core med Gnome 2.8, sker monteringen helt automatiskt.

Slackware 10.0,
Linux 2.6.10,
Gnome 2.8.2.

UlfT skrev:

Liberty skrev:

Detta ställer till problem främst i gnome eftersom jag i det grafiska gränssnittet inte kan skriva lösningen, mount /dev/hdc /mnt/cdrom.

Varför kan du inte det? Det borde ju gå lika bra att skriva detta i en vanlig xterm, som från konsollen när du inte är inne i X.

Jo, det går utmärkt att skriva i Eterm när jag sitter i grafiskt gränssnitt. Men problemet är just att jag måste skriva det manuellt eftersom gnome inte kan mounta själv så länge som detta problem finns med mount-kommandot, mount /mnt/cdrom.

Jag ändrade /dev/hdc till /dev/cdrom i min fstab som jag skrev i #1001171. Då får jag istället tillbaka "mount: Too many levels of symbolic links".

EDIT: Och efter lite tänkande så inser jag att problemet lär ligga i att /dev/cdrom är linkad till att peka tillbaka mot sig själv. Därför blir min fråga, var skall den pekas? Jag kör Slackware 10.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Liberty skrev:

Jag ändrade /dev/hdc till /dev/cdrom i min fstab som jag skrev i #1001171. Då får jag istället tillbaka "mount: Too many levels of symbolic links".

EDIT: Och efter lite tänkande så inser jag att problemet lär ligga i att /dev/cdrom är linkad till att peka tillbaka mot sig själv. Därför blir min fråga, var skall den pekas? Jag kör Slackware 10.

Den ska rimligtvis peka mot /dev/hdc om du har din cdrom på den positionen. Vad pekar den mot nu? => ls -l /dev/cdrom.

Felet ligger någonstans i din fstab-rad. Du får experimentera. Testa min rad istället och se om det ger någon skillnad.

/dev/cdrom pekar tillbaka mot /dev/cdrom, vilket är fel.

Min /etc/fstab ser ut som den skall göra, problemet ligger någonstans i hur /dev/cdrom och allt annat än symlinkat. Testade även din rad, vilket inte avhjälpte mitt problem.

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Re: Re: "mount /mnt/cdrom"

Liberty skrev:

/dev/hdc är som bekant det filsystem som cdrom använder sig av.

Här studsar jag till. Det är nämligen inte alls självklart bekant. Det beror på var du har kopplat in cd-läsaren. /dev/hdc antyder att den skulle vara inkopplad som master på den andra IDE-kontakten. Har du kopplat in den så?

Jo, den är mastrad på den andra IDE-kontakten.

frontMedlem sedan aug. 2000380 inlägg

Ändra så att /dev/cdrom pekar mot samma mål som /dev/hdc med kommandot ln.

Vad händer när du kör mount /dev/hdc med dina originalinställningar i /etc/fstab?

Testa också att starta om burken efter varje ändring du gjort i /etc/fstab för att vara helt säker på att inställningarna laddas om.

/dev/hdc pekar inte mot något mål. Den är helt neutral.

Problemet löst. Efter att jag tagit bort "umask=0222" ur /etc/fstab så fungerade allt som det skulle.

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Hej

Bra att problemet är löst.
Ett liten tips bara.

Om man har problem att montera viss hårdvara, som t.ex cdromen.

För att vara säker på vilken device den ligger på
# dmesg|grep cdrom
Då (om man har en cdrom ) visar vilken device som är kopplad till enheten.

Jag hade även testat att köra:
# mount /dev/hdc /cdrom
För att se om det funkar. Om det hade fungerat så är det inte så svårt att räkna ut att problemet ligger i fstab.

Lägger man till alternativet -p för kommandot mount.
# mount -p /dev/hdc /cdrom
Så skriver den ut hur fstab raden hade sett ut för den monteringen.

Bara ett tips.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)