SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Hej!
Har läst och google och haft mig, men hittar inte hur man göra med vsftp för att få full loggning, så man kan typ se vad alla har ladda hem, hur snabbt det har gått mm. Massa statistik vill jag ha ;)
Borde väl gå verkar ju som att många stora sajter använder vsftp.
SteamMedlem sedan juli 2003169 inlägg Ja VerySecureFtp är känd för sin säkerhet och används av många kända sajter det stämmer. Men det gäller att konfigurera den rätt.
På den här sidan hittar du nyttig info gällande vsftpd:
http://www.vsftpdrocks.org
För att kunna logga ftp trafiken måste du kommentera bort några rader i din vsftpd.conf fil:
Om du skriver "man vsftpd.conf" vid kommando prompten får du mer info och på slutet av manualen hittar du bl a det här:
[b]xferlog_enable[/b] is set, and xferlog_std_format is NOT set.
Alternatively, it is written if you have set the option
dual_log_enable. One further complication - if you have set
syslog_enable, then this file is not written and output is
sent to the system log instead.
Default: /var/log/vsftpd.log
[b]xferlog_file[/b]
This option is the name of the file to which we write the wu-
ftpd style transfer log. The transfer log is only written if
the option xferlog_enable is set, along with xferlog_std_for_
mat. Alternatively, it is written if you have set the option
dual_log_enable.
Default: /var/log/xferlog
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Det jag är ute efter är att på något sätt kunna se hur mycket varje användare har ladda hem, hur många ggr dem loggat in mm.. Så mycket statistik som möjligt ;)
Vad gör gl_spy för ngt ?
gl_spy är verktyget för glftpd :)
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg aha hjälper inte mig så mycket med andra ord ;)
SteamMedlem sedan juli 2003169 inlägg Själv använder jag vsftpd men så vitt jag vet så finns inte dom möjligheterna som du är ute efter just för vsftpd. Inte det som jag läste igenom manualerna och på internet. Om det finns tredje parts program vet jag heller inte men det kanske det gör.
Vsftpd lämpar sig bäst och används mest som en anonym ftp server och där finns det inga användare som du behöver hålla kolla på i form av hur mycket trafik en viss användare har genererat.
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg hmm okej, du har inte någon annan ftp server med dessa möjligheter att rekomendera?
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg hehe finner jag mina funktioner där då tro ?
ja, annars hade jag ju inte sagt det... :OO ;)